Ekolali?

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 10 månader sedan #78629 av Geta
Ekolali? skapades av Geta
Vänner till mig har påpekat att jag brukar säga allting två gånger.
Kan det vara en släng av ekolali?
Fast man återupprepar sig själv och inte bara andra.
Är det andra här som härmar och upprepar ord man fått på hjärnan?
Mer
16 år 10 månader sedan #78633 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Ekolali?
Jag känner igen mig lite i det du skriver om. Jag säger gärna saker två gånger men på lite olika sätt. Det tror jag inte är ekolali. Då upprepar man ordagrant vad en annan person säger. Så har jag uppfattat det. Skulle jag vara så kluven att jag upprepar mig själv? .? Se det positiva att det är pedagogiskt att upprepa sig själv så att omgivningen fattar, om inte första gången, så andra.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 10 månader sedan #78649 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ekolali?
Jag har sökt info om ekolali, men det är ont om det faktiskt. Men ekolali innebär som Inwatto säger det att man upprepar vad någon annan har sagt. Jag har läst att det kanske görs för att man lättare skall komma ihåg vad som just sagts. Personer med autism och Tourette kan också ha ekolali.
en.wikipedia.org/wiki/Echolalia
Mer
16 år 10 månader sedan #78870 av aspie
Svar från aspie i ämnet Ekolali?
Admin1,

Ekolali är jättevanligt hos autistiska barn. Kanske var det en av orsakerna varför (barn)autism kallades för barndomspsykos eller barndomsschizofreni för i tiden.
Mer
16 år 10 månader sedan #78877 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Ekolali?
Ja, det är nog vanligt vid schizofreni, tror jag.
Mer
16 år 10 månader sedan #78884 av aspie
Svar från aspie i ämnet Ekolali?
Förr i tiden antog man att barnautismen utvecklas till schizofreni med åldern, eftersom autistiska barnens beteende liknar vuxnas med schizofreni. Även den österrikiska barnläkaren Hans Asperger på 40-talet trodde på det i början av sin karriär. Senare visade det sig att det var inte fallet, autismen innebär bara de negativa symptomen. Korta psykoser i ungdomen (med lindriga positiva syndrom) kan dock förekomma vid Aspergers syndrom. Jag känner ett tiotal aspies som hade hunnit få schizofrenidiagnos som i hälften av fallen senare upphävdes. Några har de båda diagnoserna kvar trots att psykosen aldrig återkom.

- aspie