Ekolali?

Mer
16 år 10 månader sedan #79591 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Ekolali?
Jag kan också upprepa det jag sagt två gånger, ibland ordagrant för att bekräfta det och ibland med andra ord för att vara säker på att folk har förstått min mening. Jag är så medveten om att folk egentligen inte hör allt man säger, de filtrerar osv. Det gör jag också men jag gör det för att jag är okoncentrerad.
Mer
16 år 10 månader sedan #79592 av tanne
Svar från tanne i ämnet Ekolali?
jag brukar med göra det ofta i diskussioner.
upprepa det en gång till.jag känner mig som jag vore störd och skäms för det,men jag jobbar på det :evil:
Mer
16 år 10 månader sedan #79619 av aspie
Svar från aspie i ämnet Ekolali?
Teresia och tanne,

Vad ni beskrev, låter också likadant som receptiv dysfasi som är en form av den neurologiska avvikelsen dysfasi. Jag menar inte alls att ni skulle ha den dysfasiformen, men det är en möjlig förklaring ifall upprepandet behövs särskilt ofta.

I några andra dysfasiformer har man svårt att prata (man uttrycker sig sämre i tal än vad intelligensnivån förutsätter), men vid den receptiva dysfasin har man problemet i mottagandet. Det kan vara en väldigt oväntat egenskap hos en människa som t ex kan vara skicklig att prata och kreativ i att formulera sig i ord. Men den samma människan kan vara en [i:6gigcupx]helt urusel lyssnare[/i:6gigcupx], inte i den betydelsen att man skulle ignorera vad andra säger, utan att man har svårt att få reda på vad folk säger. Typiskt är att man ständigt frågar "vad" under en diskussion. Eller inte täcks fråga eftersom det kan låta töntigt, och gissar i stället.

För att bekräfta att man hört/förstått rätt, kan man upprepa vad man har hört. Det är inte helt ovanligt hos helt "vanliga" människor heller. När det gäller ett viktigt datum och klockslag, ort och ställe, telefonnummer etc, upprepar man ofta för att vara säker, och det är ingenting att skämmas för.

- Aspie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #79626 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ekolali?
Receptiv dysfasi, är det vanligt vid schizofreni, åt det ena eller det andra hållet (neuro dysfasi)? Mitt ordflöde är i princip ohämmad, men lyssnandet måste jag ofta gissa mig till. Det blir en form av en uteslutningsmetod.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #80376 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Ekolali?
Hej aspie,
tack för den informationen. Jag är nog väldigt bra på att förklara vad jag menar men jag är dålig på att lyssna. Jag har den andra dyfasin eller vad det nu hette. Men det kan bero på att jag har inre spänningar och är okoncentrerad. Ibland märker jag att när jag är väldigt lugn och avslappnad så kan jag vara en god lyssnare och höra allt som sägs.

Och ibland ser jag tydligt att folk är okoncentrerade när de lyssnar på mig och att de inte förstått hela min mening, eller så har de svårt att följa mig i mina tankegångar, så det är egentligen då som jag upprepar.
Mer
16 år 10 månader sedan #80379 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ekolali?
När jag var yngre och förövrigt nu också, så var det ofta tjejer som lättade sina problem hos mig. Detta förmodar jag beror på att jag är en god lyssnare och kan ge dem råd i situationen de befinner sig i.

Ofta har de problem med sina relationer och speciellt pojkvänner.

Jag ger dem de råd jag kan ge dem, detta utan att jag engagerar mig ytterligare och går emellan, pojkvännen och tjejen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum