depression vs. schizofrenins negativa symtom

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91636 av
Hur skiljer man en depression från schizofrenins negativa symtom?

Måste man ha haft en psykos för att få diagnosen schizofreni eller räcker det med dom negativa symtomen?

/Coconut
Mer
16 år 7 månader sedan #91639 av Inwatto
En artikel som svarar på din fråga om depression kontra negativa symptom är www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... langvariga

Hur läkarna sätter sina diagnoser är jag inte så insatt i. Tror man måste ha flera symptom på schizofreni för att få diagnosen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 7 månader sedan #91641 av Coconut
Vilken medicin är effektivast mot negativa symtom?
Mer
16 år 7 månader sedan #91644 av Inwatto
De nyare läkemedlen mot schizofreni, t ex Zyprexa och Abilify, sägs ha effekt mot negativa symptom också. Men, sanningen är nog att de mest tar bort de positiva symptomen. Vad jag vet så finns det ingen medicin i Sverige verksam mot negativa symptom. Läkarna brukar försöka behandla med antideppressiva för att se om det kan hjälpa. Kanske gör det det. Jag har inte provat själv.

Välkommen som medlem, Coconut!

Prata inte med hat i munnen!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91651 av
Tack Inwatto!

Jag tycker det är en enda röra att lista ut vilka mediciner som kan hjälpa. Håller just nu på att titrera lamictal för att se om det kan stabilisera humöret och ta mig ur depressionen. Har läst att lamictal visat sig effektivt mot positiva symtom men ej mot de negativa så om depressionen lyfter borde det tala emot schizofreni.
Har aldrig haft en riktig psykos vad jag vet, men är rätt paranoid av mig, misstänksam, svårt med sociala kontakter och isolerar mig. Det känns som jag har symtom som tillhör det schizoida spektrat men även det depressiva och det bipolära. Det luriga är ju att psykoser förekommer ju även vid depressioner och bipolära sjukdomar. Själv tror jag att jag har mixed state. Var går gränsen till en vanföreställning?
Mer
16 år 7 månader sedan #91658 av Inwatto

Var går gränsen till en vanföreställning?

Om jag förstått frågan rätt så undrar du vad som är en vanföreställning och vad som inte räknas dit. Jag har läst nånstans att saker som sägs ingå i någon kultur inte räknas som vanföreställning. Och att vanföreställningar ofta är rätt bisarra och unika om man inte själv vant sig vid dem.

Vid en psykos tror man att vanföreställningen är sann och kan inte talas att tvivla på den. Tvivlar man är man friskare. Och har man sjukdomsinsikt är man också inte så angripen. Det är när man tror på något bisarrt och inte kan inse att det är konstigt det man har tagit till sig som sant som man är som sjukast.

Men, detta är positiva symptom och går lättast att medicinera ner. Själv har jag märkt att man behöver jobba med sig själv efteråt för att psykosen ska läka under "locket" som medicinen lägger på symptomen. Man behöver ersätta sanningar med bättre sanningar om verkligheten runt oss.

Prata inte med hat i munnen!