depression vs. schizofrenins negativa symtom

Mer
16 år 7 månader sedan #91747 av Nissegossen
Jag vill förtydliga att först var det tissel och tassel, sedan gick det hela till en konspirations teori, där jag ensam var föremålet andra pratade om. Det tyckte jag på grund av att mina tankar kommenterades som jag trodde utav folk som stod och pratade ute på ,stan. det gjorde att så småningom trodde jag att allt som stod i tidningen, vad som pratades på radio och TV gällde mig.

Men själva grejen är att det började med tissel och tassel såsom jag uppfattade det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Klas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91748 av Klas
Det var så det började för mig också.

Jag uppsökte också psykakuten men vågade inte berätta
särskilt mycket, dels för att jag var rädd dels för att min tankegångar var så konstiga (bisarra). Fick därför bara Attarax mot ångest och
blev hemskickad.

Har dock senare fått bra hjälp och träffar nu
regelbundet en bra läkare inom psykiatrin.

Har dock fortfarande jobbigt med paranoida
tankegångar. Drar mig undan och blir inbunden
när det slår till.

Äter 15 mg Zyprexa som hjälper till att hålla
det under kontroll så att jag kan behärska mig.
Annars skulle jag nog flippa ur totalt och är övertygad
om att jag skulle vara psykotisk utan den.
  • Klas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91749 av Klas
Så utvecklades det för mig också. Till slut trodde jag att alla pratade om mig, på TV och i tidningar och radio. Var också med om en del grejer
som jag i efterhand undrar om det var hallucinationer. Hörde mitt
namn på teven i ett sammanhang där det inte hörde hemma, hittade
ett brev som det stod mitt namn på i en papperskorg på psykakutens toalett. Blev så rädd att jag inte vågade ta upp det för att titta närmare på det.
  • Klas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91750 av Klas
Är första gången jag är inne och skriver inlägg på Viska.
Har dock varit inne och tittat en hel del senaste månaderna.

Har kännts bra att läsa om sånt som man känner
igen sig i.

Själv drabbades jag av depression 2002 som sedan övergick i en psykos i januari 2003 med mycket paranoida inslag. Har dock inte haft rösthallucinationer.

Har sedan dess aldrig riktigt blivit kvitt mina paranoida tankegångar. Zyprexan hjälper förmodligen till att hålla dem under kontroll.

Äter Zyprexa 15 mg, Cipralex 30 mg och Edronax 12 mg per dag.
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91752 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet depression vs. schizofrenins negativa symtom
Är det fallet eller?
Mer
16 år 7 månader sedan #91755 av Coconut
Tack för alla svar. Får en känsla av alla inlägg att psykoser börjar med en neuros. Det är mitt intryck också... känner att jag är nära en psykos men att den aldrig riktigt inträder... kanske beror det mycket på att jag isolerar mig och minskar stressen på så vis.
Mina vanföreställningar handlar mycket om skamkänslor över min sjukdom och vad mänskor skall tycka om mig när de får reda på mina problem. Jag har därför svårt att ta kontakt med sjukvården och prata om mina problem. Men det gäller även andra mänskor fast som någon sa tidigare är det på ett sätt normalt med dessa tankar eftersom psykiska sjukdomar fortfarande är tabu i vår kultur. Problemet är att det hindrar mig i mina kontakter med psykvården, som inte alltid är särskilt medvetna om den problematiken.

En annan sak som slog mig som kan särskilja negativa symtom och depression är det faktum att jag gråter lätt och känner mig ledsen. Vad jag har förstått är känslorna vid schizofreni mer avslagna och likgiltiga.
Stämmer det?

/Coconut