depression vs. schizofrenins negativa symtom

Mer
16 år 7 månader sedan #91661 av Coconut
Jag antar att mina vanföreställningar är mer neurotiska än psykotiska eftersom jag är medveten om dom, men samtidigt är de lika närvarande och påverkar mitt beteende. Antar att det finns en gräns där en neuros övergår i en psykos oavsett om det handlar om schizofreni, depression eller bipolär sjukdom.

/Coconut
Mer
16 år 7 månader sedan #91669 av Geta
Schizofreni börjar oftast med grav depression men
att i ett så tidigt skede diagnostisera det som
schizofreni är säkert ytterligt ovanligt.
Om det går att stoppa schizofrenin i ett tidigt skede
genom behandling vore önskvärt. Om det lyckas
vore intressant att få veta.
Det man kan göra när schizofrenin knackar på dörren
är att radikalt lägga om sin livssituation.
Det kan vara något i miljön som utlöser psykosen.
Mer
16 år 7 månader sedan #91705 av Admin1
De flesta som har diagnosen schizofreni har haft psykoser, men det finns schizofreni utan vanföreställningar och hallucinationer. Man talar då om schizofreni simplex där negativa symptom dominerar. För att få diagnosen schizofreni krävs minst 2 av fem olika symptomkomplex. men har man vissa typer av hörselhallucinationer så räcker det med dessa symptom enbart. Vissa vill dela upp schizofreni i typ I och typ II. vid typ I dominerar positiva symptom och vid typ II negativa symptom.

Nya antipsykotika sägs minska negativa symptom och effektivast mot detta skall Leponex vara. Det kan vara svårt att skilja mellan negativa symptom och depression. Jag har läst undersökningar som hävdar att KBT kan reducera negativa symptom och antidepressivat Remeron minskade negativa symptom med 40 %.

Paranoia är en vanföreställning. Om man t.ex. tror att omgivningen pratar bakom ryggen på en är det icke-psykotiskt och ingen vanföreställning. Om man tror däremot att SÄPO eller KGB jagar en är det en vanföreställning. En vanföreställning är alltså mer orealistisk.
Mer
16 år 7 månader sedan #91726 av Bitte
När man uppfattar att omgivningen pratar om en bakom ryggen kan visst vara tecken på tidig psykos. Ibland börjar psykoser så att man tror att omgivningen tisslar och tasslar bakom ryggen, till det hör också att man börjar att isolera sig mer och mer. Sen kan det braka iväg hur långt som helst.
  • Klas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91743 av Klas
Håller med figuren. Det kan börja med paranoia som senare
utvecklas och blir mer och mer komplex tills man
är inne i psykosen.
Mer
16 år 7 månader sedan #91745 av Nissegossen
Figuren,

Håller med! Absolut! Det var ju så det började överhuvudtaget för mig!

Jag förstod själv, att något var fel och sökte då själv hjälp på psykakuten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum