Fasta?

Mer
12 år 3 månader sedan #457340 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fasta?
Var i bibeln står det att man ska fasta?
Mer
12 år 3 månader sedan #457343 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Fasta?
Luk 5:33-35

De sade till honom: "Johannes lärjungar och fariseernas fastar ofta och ber böner, men dina lärjungar äter och dricker." Jesus sade till dem: "Inte kan ni väl få bröllopsgästerna att fasta, så länge brudgummen är hos dem? Men det skall komma en tid då brudgummen tas ifrån dem, och på den tiden skall de fasta."

Anchored in Christ ✟

Mer
12 år 3 månader sedan #457346 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Fasta?
Finns två till som jag vet om. Det ena är när Jesus fastar fyrtio dagar i öknen. Det andra är när han talar om hur man ska fasta. Båda står i evangelierna. t.ex.matt. 6:16 och matt. 4:1-11
Mer
12 år 3 månader sedan #457347 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Fasta?
Matt 6:16-

"När ni fastar,* se inte så dystra ut som hycklarna. De vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, så att människor inte ser att du fastar, utan endast din Fader som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig"

Stora löften :)

Anchored in Christ ✟

Mer
12 år 3 månader sedan #457351 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Fasta?
Ja och det som är så fantastiskt med Gud är att han inte är en neurotisk sadist utan en god Gud som gillar att ge sina barn goda gåvor. Bra va! :D
Mer
12 år 3 månader sedan #457649 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Fasta?

zoidar skrev: Varför fasta utan vatten?


Det handlar vad jag förstår om att avstå från det kroppsliga, ens behov och begär. Jag GISSAR att det är så att om man avstår det ena är det bra att avstå det andra så att det blir fullständigt. Men givetvis kan man fasta med vatten om ens kropp behöver det. Eller, alla människor behöver så klart vatten, jag menar att man skall inte avstå om ens kropp gör uppror då. Ett tips då är att fasta ifrån en aktivitet man gillar att göra, som att läsa eller se på tv. Då avstår man från NÅGOT, åtminstone.
Och sedan tror jag, gällande det här med totalfasta då man inte ens dricker vatten, att det helt enkelt är något Gud sagt (till dem som klarar av det fysiskt och psykiskt, alltså). Men mig veterligen kräver Gud inte att man fastar mer än två måltider/24 timmar, jag tror att Han rentav avråder från sådant.