Fasta?

Mer
12 år 3 månader sedan #457298 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fasta?
Jag ville fasta för att prova på det och frågade min diabetesläkare om hur jag skulle göra. "Det får du inte" var det enda svar jag fick från honom. Tydligen är det inte bra att fasta för kroppen. Har man svagt hjärta och/eller diabetes så ska man inte fasta. Det kan bli det sista man gör. Jag är numera inte intresserad längre av att pressa kroppen på det viset.

TV-fasta har jag provat. Blev faktiskt lite abstinent. Kände fjärrkontrollen i handen och ville trycka på den. Märkligt, psykiskt beroende.

Internet-fasta vill jag inte ha. Mitt liv blir så grått utan mina cybervänner.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 3 månader sedan #457303 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Fasta?
Helt rätt - man ska inte fasta om man inte är i god fysisk form. Är man sjuk ska man man absolut inte fasta.
Mer
12 år 3 månader sedan #457324 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Fasta?
I vilket syfte? De enda gånger det är okej med fasta är av religiösa skäl (under en begränsad tid, helst inte mer än ett dygn) och innan provtagningar. Om man fastar för att gå ner i vikt kan jag säga: ja, du går ner i vikt, men det är bara vätskan som går ur kroppen. Om du fastar i flera dagar/en längre tid börjar även musklerna försvinna. Då blir det otrevligt i kroppen. Fettet tar kroppen av ganska sent om man SVÄLTER (inte bara motionerar och äter sunt), det är nämligen dess energireserv.

Jag tycker det är bra att fasta en dag någon gång ibland, men då måste man veta varför man fastar, om man gör det för Gud alltså. Om man gör det av någon annan anledning måste man ah ett giltigt skäl, och det skall INTE var viktnedgång eller att visa kontroll över kroppen. Och långtidsfasta är absolut att avråda från. Jag fastade nästan varje dag under en tid när jag var 16 (åt bara på kvällen, eller ibland drack jag ett glas nyponsoppa på morgonen). Först var det av ädla syften, men sedan blev det snabbt ett tvång som gjorde mat "syndig". Jag blev helt galen (fast det var jag nog ett tag innan jag började fasta också; fastan var när jag nådde botten, jag hade fallit mot den länge) och blev inlagd på BUP.

Jag måste säga, att det var JAG SJÄLV som gjorde detta mot mig själv, ingen organiserad religion. Jag hade vid den tiden blivit en egen religiös rörelse bestående av en enda, förvirad individ. Så om man fastar inom rimliga religiösa ramar, med en bestämd sluttid, händer inte detta.
Mer
12 år 3 månader sedan #457326 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Fasta?
Isa Alise, fasta utan vatten ska man aldrig göra. Det är inte alls hälsosamt. Man ska alltid dricka mycket vatten när man fastar.

Tråkigt med alla som upplevt tråkigheter under fasta. Jag tror man ska vara försiktig, speciellt som psykossjuk. Risk finns nog annars att man får en ny psykos. Halvfast är nog vettigast, på soppor och kanske lite frukt.

Geta, hade du aldrig haft några psykiska problem innan du fastade den gången?

Anchored in Christ ✟

Mer
12 år 3 månader sedan #457327 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fasta?
Jo, jag hade haft flera psykoser innan fastan, som utlöste en psykos.
Mer
12 år 3 månader sedan #457329 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Fasta?
Man kan totalfasta under en mycket kort tid (typ ett dygn), men då måste man vara fullständigt frisk. Man skall nog inte göra det om man tar medicin eller har ett hälsoproblem av något slag.