Svält

Mer
10 år 7 månader sedan #611201 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Svält
Det finns inga myter angående viktminskning förutom en: Tallriksmodellen. Livsmedelsverket har försett oss med dåliga kostråd i 50 år nu. Deras predikan om energi via kolhydrater först och främst, är en av de fetaste lögnerna som hittills har gjort flest feta i det här landet.

Man går ner i vikt om man minskar kolhydratintaget. Det är inte konstigare än så. Kolhydraterna är kroppfettets byggstenar. Fast LCHF tror jag inte är så nyttigt, det blir ett för stort fettpåslag. Men många med diabetes har faktiskt blivit botade genom LCHF!!!

Själv har jag en STOR erfarenhet av kolhydratbantning. Ja, jag kallar det för kolhydratbantning. Min egen metod. Det går att äta vad som helst. Men, just inga kolhydrater. Och gå inte på det här grönsakstjafset. Många grönsaker, baljväxter som broccoli, bönor, blomkål, linser, är extremt kolhydratrika.

En kolhydratfri middag kan t ex vara: Kokt/stekt ägg, kokt/rökt skinka, ost, någon god, ej redd sås, valfri frukt. Dessert: Melon.

Alltså: Inget bröd, ingen potatis, pasta eller ris, inga pannkakor, plättar eller pajer, inga "tunga" grönsaker och frukter, inget socker what so ever. Inga chips, ostbågar etc. INGET GODIS.

För att sammanfatta: Inga mjöl- och mjölkprodukter, inga spannmålsprodukter, inget socker, ingen stärkelse. Och... INGEN ALKOHOL! Sorry.

Visst är det hårda puckar, men jag lovar... det funkar. Man måste vara stenhård mot sig själv och vara envis som en röd gris. Som jag, :vissel

Jag älskar god mat, mat överhuvud taget. Så nu krävs en förnyad insats. Åtminstone 10 kg ska jag gå ner. Vi ses i kommentatorsfälten!
Mer
10 år 7 månader sedan #611219 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Svält
Jag kör med viktväktarnas pointsystem. Jag får äta tjugo om dagen. Det räcker ungefär till:
- två mackor med ost till frukost.
- magraste yoghurten och müsli till lunch.
- en liten portion mat till middag.

Jag byter måltiderna lite efter hur dagen ser ut. Jobbar jag sent så äter jag en liten portion mat till lunch på jobbet och yoghurt när jag kommer hem istället. Feta såser går bort och fet mat som korv kan man bara äta lite av. Om jag vill äta nåt gott som kakor eller glass så får jag hoppa över nåt av de andra målen.

Som motion så cyklar jag ungefär en mil fyra dagar i veckan och simmar en kilometer två gånger i veckan. Sen rör jag mig mycket på jobbet. På helgerna vilar jag.

När jag har gått ner fem kilo ska jag beställa en ny tröja som belöning. Fattas ett och ett halvt kilo till dess. Målet är att ha ett normalt BMI innan jul.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #611237 av trance
Svar från trance i ämnet Svält
är fett kolhydrater? kan man äta godis som bara är gjort på fett. jag har hört att sega råttor är gjorda på grisfett.
Mer
10 år 7 månader sedan #611395 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svält
Sega råttor och liknande kan nog vara gjorda på grissvål och inte fett utan protein.
Mer
10 år 7 månader sedan #611411 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Svält

trance skrev: är fett kolhydrater? kan man äta godis som bara är gjort på fett. jag har hört att sega råttor är gjorda på grisfett.

Mörk choklad och nötter brukar LCHF:arna äta.
Mer
10 år 7 månader sedan #611484 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Svält
Jag kan inte sådant - men är ni intresserade så kan klistra in listan med mat nyttig för hjärnan, t.ex. Kommer bara ihåg choklad och ostron. :va? :idea:

/notwoodstock