Vegetarian

Mer
10 år 8 månader sedan #607992 av mopa
Vegetarian skapades av mopa
Jag har börjat äta vegetariskt. Tänkte äta nyttit. Jag har slarvat med maten, så nu ska jag äta varje dag.
Man ska bara kunna variera salladerna, så jag ska goggla efter recept.
Har nån goda recept så får ni gärna tipsa mig. :D
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 8 månader sedan #607998 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vegetarian
Jag är också vegetarian.
Äter mycket ägg som är en bra proteinkälla. Omelett med stuvad spenat gillar jag, omelett i alla varianter är gott.
Färdiga grönsakssoppor är också gott.
Tomatsås med krossade tomater som bas och andra grönsaker efter säsong är gott till både pasta och ris.
Här i Piteå kan man köpa färdig palt utan fläsk. Gott med smör och lingonsylt mmmm.
Jag brukar göra egna bön/linsbiffar, enkelt men tar lite tid. Då finns det mat som räcker i veckor i frysen. Biffarna är goda till potatis/pasta/ris, gärna med en kall yoghurtsås och sallad.
Svamp är gott till nästan allt. Svamppytt med råstekt potatis...Vad jag blir hungrig
Sedan gillar jag gröt också...all gröt, kanske med en ägg eller ostmacka till.
Potatis, hårdkokt ägg, gräddfil med gräslök och så en sallad plus en lättöl till.
Du ser att det blir mycket ägg , det råder lite delade meningar om hur många ägg man kan äta i veckan men 3-4 tror jag är OK. Kanske någon annan vet ?
Indisk mat är ofta vegetarisk där har jag googlat flera goda recept bla en grön linsgryta som är jättegod.
Men ibland, kanske alldeles för ofta blir det ostmacka och frukt ett tag sedan rycker jag upp mig och börjar bläddra bland recepten igen.
Lycka till :D
Mer
10 år 8 månader sedan #608010 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Vegetarian
Riv morötter och blanda i vispade ägg och forma till biffar - sedan stek biffarna i fett. servera med lingosylt..
Mer
10 år 8 månader sedan #608038 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vegetarian
Jag undrar, du skriver endast vegetarisk mat, men en vegetarian har olika utgångslägen för vad mer specifikt de kan tänka sig äta. Det finns tex laktovegetarianer som godkänner mjölk som bas, det finns de som kan tillåta sig fisk och skaldjur, samt många andra varianter. Rekommenderar i alla fall att du inkluderar något av animalisk föda får proteinernas skull. Jag kan ge dig många recept om du bara preciserar dina önskemål om mat. Här är vad ICA ger för tips på mat vad gäller en sökning på vegetarisk mat. www.ica.se/recept/vegetarisk-mat/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 8 månader sedan #608054 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Vegetarian
Tack för receptlänken! (Är vegetarian, har varit nästan helvegan.)

Skulle vilja äta ägg, men vågar inte p.g.a andarna/inre rösterna. 8O 8O

/notwoodstock
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 8 månader sedan #608059 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vegetarian
Ägg är en viktig proteinkälla. Mejeriprodukter är också nyttiga. När man är lakto-ovo-vegetarian får man äta både ägg och mejeriprodukter.
Det är betydligt mer komplicerat att vara vegan då måste man verkligen vara insatt för att få i sig de näringsämnen man behöver.
Lycka till med matlagningen :)