Funderar på att bli vegetarian?

Mer
5 år 4 månader sedan #1114477 av Geta
Jag tycker att soja smakar sågspån. Quorn använder jag som färs.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1114478 av Recard2016
Jag gillar inte anammas. Jag har känt de själv o hör ofta många säga det men smaklökarna förändras när man slutar äta kött eller mejeriprodukter
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Recard2016.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114479 av krokus
Geta,
Haha! Vilken lustig liknelse. Jag tycker kokta ägg smakar metall, tråkigt nog. Har förätit mig på kokta ägg.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1114490 av Nissegossen
krokus
Dave,
Quornfilé har jag provat, var inte gott det heller. Däremot är quornfärs godare än sojafärs, tycker jag. Vid tacos eller till spagetti alltså.

Det stör mig att jag tycker kött är gott! Dessutom är jag så kinkig med mat, konsistensen och smaken måste vara "rätt", annars växer det i munnen.
Ta quornfärs gör köttbullar tillsammans med en sked riven gul lök, tillsammans med en och en halv tesked salt. Om konsistensen på färsen är lös, ta mindre mjölk till ströbrödet, men glöm inte ta och lägg i färsen så att det inte blir som cement, då drar det ur all vätska ur färsen. Där med riven lök och kryddor förutom salt, ett kryddmått vitpeppar dito ingefära ett kryddmått. Sedan det som gör mina köttbullar till Världens godaste (Ja, en granne sade det) tre pressade vitlöksklyftor i färsen. Samt rådet att innan du kör igång med färsen, skala potatisen låt dem ligga i kallt vatten, när du kommit till att steka köttbullarna sätt på potatisen, då blir allt klart samtidigt. Glöm inte frysta kokta ärtor, men bojkotta Findus, de har ingen produktion i Sverige märket är uppköpt bara pga namnet. Köp ICA eller Felix frysta gröna ärtor. Varför? Jo i Bjuv där ärt fabriken låg har jag släkt vänner och bekanta.

Servera med lingonsylt, gott till. Sås gör du genom att du steker i omgångar och har köttbullarna på varmhållning i ugnen när det sista är stekt lägg alla köttbullar i ugnen, vispa ur stekpannan gör en toppredning, Mjöl Plus kallt vatten rör om med vispen häll i grädde och soja, smaka av med salt och peppar när du är nöjd lägg alla köttbullar i stekpannan på med lock, låt puttra på låg värme under lock i 5min, klart servera.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114495 av krokus
Recard,
Jag får försöka lyckas med kycklingsubstitut först. En sak i taget, haha!

Nisse,
Det finns någon formbar vegetarisk färs, som ska vara extra lätt att göra "köttbullar" med. Jag får testa nån gång! :tummenupp
Mer
5 år 4 månader sedan #1114497 av Nissegossen
Text har tillkommit krokus, kolla en gång till

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum