hatar att gå till läkare!

Mer
16 år 4 månader sedan #101092 av Skötaren
Admin1: När jag jobbade på psyk fanns det, i den delen av huset avsett för psykiatri, en avdelning som stod helt tom. Jag mailade till högsta chefen med lite tips och ideér på vad man kunde göra med denna tomma avdelning. En av mina ideér var som du skriver, att ha en mottagning/avdelning med en psykiatrer och en medicinläkare. Just för psykiatripatienter med somatiska sjukdommar.
Mer
16 år 4 månader sedan #101133 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hatar att gå till läkare!
ring och säg att magkatarren har tagit i och fråga om du kan få telerecept på losec. jag ringer alltid numer
Mer
16 år 4 månader sedan #101147 av ak
Svar från ak i ämnet hatar att gå till läkare!
Jag har tre stycken läkare, en för det psykiska, en för min migrän som skriver ut recept och en för det övriga somatiska. Den senare är fullt medveten om mina psykiska problem och träffade mig flera gånger när jag låg inlagd men har aldrig hävdat att mina problem är psykosomatiska... tvärtom så har hon varit extremt hjälpsam med mediciner och alltid gjort riktiga undersökningar för att se vad problemet är. Nu har jag en diagnos på mitt problem så jag slipper ju att bli tagen för en ångestpatient...
Mer
16 år 4 månader sedan #101148 av Geta
Svar från Geta i ämnet hatar att gå till läkare!
Så strikt behöver väl inte psykiskt och fysiskt
åtskiljas.
De överlappar säkert varandra för det mesta.
Fast många ser det som ett rött skynke att bli
anklagad för att ha psykiska problem som
yttrar sig som krämpor i kroppen.
Mer
16 år 4 månader sedan #101149 av ak
Svar från ak i ämnet hatar att gå till läkare!
Jag har Crohns sjukdom och har haft migrän sedan jag var liten. När jag blev inlagd så hade jag stora problem med min lever och de upptäckte min tarmsjukdom... naturligtvis kan man inte påstå att det är psykosomatiskt då.
Mer
16 år 4 månader sedan #101155 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet hatar att gå till läkare!
En väldigt positiv sak som dom hade när jag var patient på Nå Ut-teamet i Göteborg, var att dom började med "hälsogrupper".
Då var vi ett 10 tal patienter på mottagningen som var i grupp där vi fick material om motion och mat, som vi diskuterade och kunde ge varann tips etc.
Vi fick också fylla i skattningar i början, slutet och en uppföljning för att se om vår allmäna hälsa förbättrats. Plus att de som ville fick väga sig regelbundet.
Det hela var givetvis frivilligt och jag tror att alla upplevde det som väldigt positivt eftersom det bara var en deltagare som "hoppade av" pga jobb.
Några av oss gick ned i vikt, en började på friskis och svettis, en annan började laga mer mat själv.
Själv gick jag ned några kilon, som jag iofs sen gick upp igen.
Men jag blev mer motiverad att tänka på min fysiska hälsa vilket senare ledde till att jag började träna kondis och styrka på ett gym i närheten.

Jag hoppas såna här små grupper kommer att erbjudas på fler mottagningar i landet. Inte nog med att det var givande, vi hade rätt kul också.