hatar att gå till läkare!

Mer
16 år 4 månader sedan #100881 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hatar att gå till läkare!
gör redan det. Det hjälper inte så mycket.
Mer
16 år 4 månader sedan #100944 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hatar att gå till läkare!
Mitt förslag är att du ringer sjukvårdupplysningen och frågar dem vad de tycker att du skall göra. Om de rekommenderar besök på vårdcentralen, börja med att berätta för läkaren att sjukvårdupplysningen hänvisat dig dit. Du är ju återhämtad, så jag tror inte alls att de tänker på psykisk sjukdom, när du börjar prata med dem. Det kommer säkert att gå galant och utan problem för dig hos läkaren.
Mer
16 år 4 månader sedan #100988 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hatar att gå till läkare!

Admin1 skrev: Du är ju återhämtad, så jag tror inte alls att de tänker på psykisk sjukdom, när du börjar prata med dem. Det kommer säkert att gå galant och utan problem för dig hos läkaren.


Nä. Det brukar inte göra det. Det brukar bli som jag beskrev ovan.
Som sagt: problemet är inte att jag inte kommer gå dit. Jag kommer göra det, ta det lungt.
Vad jag försöker säga är att jag hatar situationen.
Mer
16 år 4 månader sedan #101045 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet hatar att gå till läkare!
Jag får nog hålla med tryskey.....tyvärr
Nu är jag som tur är väldigt fysiskt frisk själv, men jag vet många andra vars fysiska tillstånd nonchalerats av läkare pga att det är "psykpatienter". Den vanligaste kommentaren där är väl "Du kanske bara har lite ångest?"
Tyvärr kan den inställningen bland läkare bli katastrofal.
Jag var bekant med än äldre man inom öppenvården, han klagade över bröstsmärtor men läkaren sa att det nog var ångest - nån vecka senare dog han av en hjärtattack.....

Jag har haft turen att ha bra några bra läkare, som faktiskt bemödat sig med remitterar mig vidare för ledbesvär, men det känns lite som om jag har haft just..tur!
Mer
16 år 4 månader sedan #101067 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hatar att gå till läkare!
Det är synd att det inte finns en läkarmottagning, där de med psykisk sjukdom kunde vända sig för att få hjälp med vård av kroppsliga sjukdomar. På större orter i alla fall borde det finnas utrymme för detta. Många har stora problem med den kroppsliga hälsan också och den är nog underbehandlad idag.
Mer
16 år 4 månader sedan #101072 av Geta
Svar från Geta i ämnet hatar att gå till läkare!
Jag undrar om inte många med schizofreni skulle må bättre
psykiskt om den kroppsliga hälsan förbättrades.
Sjukvården borde lägga sig mer vinn om det.
Det kan nog upplevas som tjat och påverkan att påpeka
att mat och motion är viktiga byggstenar.

Att bo ensam och laga sin egen mat, när man har negativa
symtom som apati och initiativlöshet, kan vara ett helt
företag.
Likadant med motion - det kan ta emot något enormt när
man är deprimerad.

Men jag undrar iaf om inte nyare antipsykotika gör att många
blir piggare.
Idag har jag träffat en person som gått från Mallorol till nya
sortens antipsykotika. Hon är helt förändrad.