Gratis blodsockermätare!!

Mer
15 år 6 månader sedan #153338 av Isa-Alise
Har man diabetes kan värdena stiga mycket mer efter måltid eller intag av något sött...
Mer
15 år 6 månader sedan #153339 av Isa-Alise
Det finns tre sätt att mäta blodsockervärdet:

Vanligast är att ett blodprov tas efter att man har fastat i minst åtta timmar. Två faste-p-glukos över eller lika med 7 mmol/l tagna två olika dagar ger diagnosen diabetes.


Man kan också ta ett blodprov för att mäta P-glukos utan att man har fastat. Om blodsockervärdet då är över 12,2 mmol/l och man har tydliga diabetessymtom anses man ha diabetes. Om det inte finns symtom ska två prover tagna vid två olika tillfällen vara över 12,2 mmol/l för att man ska få diagnosen diabetes.


Ett tredje sätt att ta reda på om man har diabetes är att göra ett glukostoleranstest. Då fastar man i åtta timmar och dricker sedan en lösning med socker. Blodprov tas omedelbart före drycken och två timmar efteråt.

Citat från sjukvårdsrådgivningens sida om diabetes...
Mer
15 år 6 månader sedan #153342 av Nissegossen
Räven,

Tack för tips! Har beställt en, för det är ju jättebra att kunna kolla själv och detta är det viktigaste testet de tar på mig när jag gör den årliga test genomgången. Detta för att det finns många diabetes fall i släkten. Min far och alla hans syskon hade det och flera kusiner och min bror får tänka på vad han äter...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #153343 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Tack så mycket Isa-Alise det var bra att veta
Mer
15 år 6 månader sedan #153344 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Har Du haft så höga fastevärde bör dem göra en glukosbelasting.
Det är normalt så dem ställer diagnosen. Att ställa diagnos på två fastevärde är lite osäkert.
Mer
15 år 6 månader sedan #153345 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Har jag diabetes vill jag inte veta om det. En arbetskamrat (55 bast) fick tidigare i år diabetes. Hatar att bli stucken, vilket jag blir ändå en gång i månaden.

Det är samma med cancer. Skulle jag märka en knöl, skulle jag leva i förnekelse. Avskyr läkare. Både pga vad de kan göra med skalpellen i högsta hugg och hur de kan sänka en med schizofreni-snack.