Bröstsmärtor

Mer
14 år 6 månader sedan #251760 av Mogge84
Bröstsmärtor skapades av Mogge84
Hej alla! Visste inte riktigt vart jag skulle skriva för fråga doktorn tråden verkar vara stängd för nya inlägg.
Det är så att jag har ett jäkla tryck på bröstkorgen som gör riktigt ont. Rör jag mig lite gör det mer ont och jag känner inte att jag har nån vidare ångest, så min fråga är kan jag ha ångest ändå utan att veta om det?
Jag har inderal hemma och har tagit en, men det har inte gett nån effekt.
Finns det nåt annat knep jag kan ta till för att det ska släppa?
Mer
14 år 6 månader sedan #251761 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Bröstsmärtor
Tryck på bröstet kan vara ångest eller symtom från hjärtat... jag skulle åka in till kroppssjukvården omedelbart och be dem kolla upp det... de kanske vill göra ett EKG för att vara på den säkra sidan...
Mer
14 år 6 månader sedan #251762 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Bröstsmärtor
Ring sjukvårdsupplysningen i ditt län för vägledning om du inte har nån som kan skjutsa upp dig till kroppssjukvården...

Tel. 1177
Mer
14 år 6 månader sedan #251776 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Bröstsmärtor
Risk för hjärtinfarkt här! Har du haft bröstsmärtor mer än tio minuter, tveka inte att kalla på ambulans!
gör som Isa-Alise säger!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #251777 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bröstsmärtor
Kärlkramp brukar sitta bakom bröstbenet och stråla
ut i vänster arm och vänster ringfinger.
Hjärtproblem kan även ge värk i magen.
Mer
14 år 6 månader sedan #251799 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bröstsmärtor
Var femte patient som söker på akutmedicinsk mottagning gör det på grund av bröstsmärta. Av dessa beräknas ca 45% ha kardiellt utlösta besvär, ca 15% har muskuloskeletalt relaterade symtom och ca 40% har andra bakomliggande orsaker.

För patienter som söker via vårdcentral på grund av bröstsmärtor ser panoramat annorlunda ut. Motsvarande siffror är ca 20% kardiellt utlösta, ca 45% muskuloskeletala och 35% övriga besvär.

Som allmän regel kan sägas att patienter med ihållande bröstsmärtor >15 min bör söka akut läkarhjälp.

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1084