Kramper i sömnen

Mer
7 år 9 månader sedan #849303 av sodergardfia
När både jag och brorsan är hos mamma sover både jag och mamma i hörnsoffan eftersom hennes tältsäng hon sov i i köket har gått sönder (brorsan får ha sovrummet).
När vi nu sover i samma rum har mamma sett att jag kastar mig av och an jättemycker när jag nyss somnat. Jag inte bara kastar mig utan "boxar" i luften och har spasmliknande rörelser i benen. Mamma tycker det liknar spasmer. Hon har jobbat med handikappade som haft det.
Jag tror att jag mycket väl kan ha spasmer/kramper i benen, för vissa kvällar innan jag somnar pirrar benen och blir spända i vaderna så jag måste kasta mig hit och dit en lång stund. Sen vet jag ju inte vad som händer i sömnen men på mamma låter det som att jag har kramper. Mina lakan brukar vara alldeles hopknycklade när jag vaknar. Ibland ligger de på golvet. Täcket också.
Detta beror nog i och för sig på min oroliga sömn bara. Testade en app som visade hur mycket man rör sig i sömnen. Behöver jag säga att kurvan var helt zickzack i början och slutet?
Så att jag rör mig är nog ingen fara. Det är kramperna i benen och eventuellt armarna som oroar mig lite.

Jag tror det är en biverkning av olanzapinet som jag tar varje kväll. Låter det troligt?
Vilka andra orsaker skulle kunna finnas till kramper i sömnen?
Mer
7 år 9 månader sedan #849308 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kramper i sömnen
Mardrömmar.
Mer
7 år 9 månader sedan #849310 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Kramper i sömnen
Kan vara så. Minns typ aldrig mina drömmar men kanske har jag mardrömmar gällande minnen som plågar mig. Har varit bitter på sista tiden, och arg på folk som lämnat mig och på de som mobbade mig under högstadiet. Skulle inte bli förvånad om jag drömmer om dem också. Kanske kan man grubbla i sömnen också?
Mer
7 år 9 månader sedan #849324 av krokus
Svar från krokus i ämnet Kramper i sömnen
De få gånger jag har tagit Zyprexa har jag sovit skitdåligt, just för att benen inte kan vara stilla.
Mer
7 år 9 månader sedan #849325 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Kramper i sömnen
Det bekräftar min aning att det är zyprexans fel. Åtminstone kramperna i benen. Sen kanske den oroliga sömnen beror på drömmar eller annat. Svårt att veta.
Mer
7 år 9 månader sedan #849326 av krokus
Svar från krokus i ämnet Kramper i sömnen
Muskelstelhet, kramper och spasmer står med som "mindre vanliga biverkningar" i FASS.