Kramper i sömnen

Mer
7 år 9 månader sedan #850744 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kramper i sömnen
När man håller på och somnar, så kan kroppen och benen hoppa till. Kallas för myoklonus.

[url:32sncytl]https://sv.wikipedia.org/wiki/Myokloni[/url:32sncytl]
Mer
7 år 9 månader sedan #851132 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Kramper i sömnen
Kan vara det!
Mer
7 år 9 månader sedan #851168 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Kramper i sömnen
Jag hade högre dos zyprexa förut. Den tog jag på kvällen. Då fick jag obehagliga myrkrypningar i typ en och en halv timma innan det släppte. Nu tar jag tabletten på morgonen istället. Lättare då att skaka benen och armarna då släpper det.
Mer
7 år 9 månader sedan #851223 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kramper i sömnen
Myrkrypningar kan vara dopaminbrist eller akatisi. Vanligt förr med höga doser Haldol t.ex. Väldigt jobbig biverkan.
Mer
7 år 9 månader sedan #851244 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kramper i sömnen
Cisordinol och Siqualone gav också de fruktansvärda biverkningar och patienterna sade om cisordinol, Sitta såsom på nålar och man fick högdos behandling som senare tider har skippats då man inte fick några bättre resultat utan numera ges inte högdos behandling av någon antipsykotika utan de har tagit till sig utav hur det var och inser att det inte gav bättre resultat.

Jag har sett många patienter som sprang, bokstavligen fram och tillbaka i korridoren för att man får spring i bena och de mådde bättre av att springa.

Squalone, hette förövrigt på patientspråk, sick and alone

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 9 månader sedan #851429 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kramper i sömnen
Förr gav man höga doser t.ex 10-40 mg Haldol per dag, som var värst. Idag får inte så många Haldol och om den ges i dosen 2-4 mg per dag. När Viska startade för 13 år sedan rekommenderades Haldol i första hand och ansågs bäst och billigast. Idag är det Abilify, Risperidon och Olanzapin som ansågs bäst. Haldol för en tynande tillvaro.