Glutamat

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97599 av
Glutamat skapades av
Glutaminsyra är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner.
Glutamat/glutaminsyra är också en signalsubstans/neurotransmittor i centrala nervsystemet.
Mer
16 år 5 månader sedan #97600 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat
Detta är det enda jag har att komma med!
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...c.php?f=1&t=9869 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97602 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Glutamat
Jag har hört att glutamater är farligt.
Mer
16 år 5 månader sedan #97603 av Geta
Svar från Geta i ämnet Glutamat

Fantasio skrev: Jag har hört att glutamater är farligt.

Det lilla som finns i buljongtärningar eller soja
kan väl inte vara livsfarligt!
På min soja står det glutenfri. Men det är inte samma sak
tror jag?
Mer
16 år 5 månader sedan #97623 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Glutamat
Stämmer, så här förklarar Wikipedia det:

Glutamat/glutaminsyra är också en signalsubstans/neurotransmittor i centrala nervsystemet (CNS). Glutamat är en excitatorisk neurotransmittor (ökar sannolikheten att den postsynaptiska cellen fyrar av en aktionspotential) och är därmed den inhibitoriska transmittorn GABAs motsats. Glutamat binder till flera olika sorters receptorer. NMDA-receptorn, AMPA-receptorn och Kainat-receptorn är jonkanaler för natrium och kalium och, beroende på receptortyp, calcium. Andra receptorer är G-proteinkopplade receptorer - metabotropa glutamatreceptorer. Glutamat är en viktig signalsubstans i hjärnan. Dess aktivering av intracellulära signalvägar nedströms NMDA-receptorn är viktig vid många former av synaptisk plasticitet, minne och inlärning. Överdriven glutamataktivering av NMDA-receptorn leder till excitotoxicitet vilket är förknippat med många neurologiska sjukdomstillstånd.

sv.wikipedia.org/wiki/Glutamat
Mer
16 år 5 månader sedan #97628 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Glutamat
Geta,
Det är ganska anseliga mängder av natriumglutamat i buljong och soya.

Vill du ha en buljong som är natriumglutamatfri så föreslår jag Biofoods, utan varken socker eller jäst. Smakar underbart gott, men innehåller inget av det giftet.

Vill man ha mer smak på maten så kan man tillsätta några från grunden natriumglutamatrika livsmedel. Tomater, parmesanost, lufttorkad skinka och annat. Dessa är inte alls farliga, utan det är det kemiskt tillverkade som det är i buljong.

Ett annat tips på en "bra" glutamatkälla (om det nu kan vara bra i sammanhanget) är riktig hemgjord asiatisk fisksås. Du behöver inte göra den själv, i vissa asiatiska butiker så finns det ibland små flaskor fisksås som är gjort "på riktigt".