Glutamat

Mer
16 år 5 månader sedan #97630 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat
Inressant! Vad händer då i tallkottkörteln för de som är bipolära? Det är en stilla undran , för de som då får lithium, där byts kaliumet ut mot lithumnit som kroppen tar lättare upp i just tallkottkörteln.

Skulle lithium ha någon påverkan på den som har Schizofreni?

Eller kombinationer av olika läkemedel som är skräddarsydda för den
enskilde individen?

Jag bara menar, att i framtiden med den moderna genetiken är det i framtiden fullt möjligt att kunna skräddarsy mediciner.

Vi står ju inför det perspektivet att i framtiden är sjukdomar av alla de slag botbara!
Suck! Det är bara det att det kommer att bli varmt så in i helvete här!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97676 av
Svar från i ämnet Glutamat
Tänkte bara poängtera att man inte ökar mängden glutamat i signalsubstansform genom att äta glutamat. Det beror på att vi har en blod-hjärn-barriär som förhindrar sådant.
Mer
16 år 5 månader sedan #97680 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat
Jag undrar om det faktiskt kan vara så att det är en ämnesomsättnings störning som gör det!

Det skulle i så fall kunna vara i matsmältningen. Då, om vi som har sjukdomen spjälkar upp födan i grövre fraktioner, så det kommer i blodet, så har hjärnan ett felaktigt "Bränsle" att tillgå och då kommer det faktiskt att vara så att det beror på vad vi äter, för att vi skall vara "Friska"!

Jag har trott det länge! Då blir det per automatik, precis som en bil som har felaktig bränslesort att arbeta med. Motorn går orent och fungerar inte som den skall!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97681 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat

Gäst skrev: Tänkte bara poängtera att man inte ökar mängden glutamat i signalsubstansform genom att äta glutamat. Det beror på att vi har en blod-hjärn-barriär som förhindrar sådant.


Det kan vara så att barriären genom fel blodsammansättning, accepterar mer utav substanser som inte skall vara i blodet och släpper igenom fel byggstenar till hjärncellers signalsubstanser.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97688 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Glutamat

Fantasio skrev: Jag har hört att glutamater är farligt.


Man kan vara allergisk emot dem... om man blir dålig i magen efter att ha ätit Kinamat beror det troligen på att du inte tål den mängd glutamat som finns i maten...

Det som finns i sådan mat är MSG, eller natriumglutamat...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97692 av
Svar från i ämnet Glutamat
Här kan man läsa mer om bhb [url:15bchwto]http://sv.wikipedia.org/wiki/Blod-hj%C3%A4rnbarri%C3%A4ren[/url:15bchwto]. Det är också värt att läsa artikeln på engelska wikipidedia.

PS.
Samma gäst som nämnde bhb tidigare i denna tråd.
DS.