Glutamat

Mer
16 år 5 månader sedan #97694 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat

PSR skrev:

Fantasio skrev: Jag har hört att glutamater är farligt.

Glutamat är alltså en signalsubstans som hjärnan behöver för att kunna fungera!?


.2.3 Glutamat
Glutamat är en aminosyra och hjärnans viktigaste excitatoriska signalsubstans. Att
rubba detta system är förenat med avsevärda faror; överaktivitet i glutamaterga
system kan ge upphov till svåra hjärnskador. Droger som primärt påverkar gluta-
matsystemet kan därför inte missbrukas utan risk för avsevärda skador. Dock
finns en drog fencyklidin (PCP) ”angels dust” som blockerar en särskild grupp av
receptorer för glutamat. Ruset ger upphov till tillstånd som mycket påminner om
det vi ser vid schizofrena psykoser. Man har även spekulerat att denna drog kan
ge upphov till kroniska psykoser. Även cannabis påverkar glutamatsystemet ge-
nom att dämpa dess aktivitet. På grund av sin dämpande effekt anses dock canna-
bis inte ge upphov till den typ av hjärnskador som antyds ovan, utan har kanske
tvärtom protektiv effekt. (Iversen, 2002). Terapeutiskt har det ändå visat sig svårt
att använda cannabis kliniskt på grund av oacceptabla ruseffekter

Se Sid 23! (Nu får Admin jobba) Den här länken stod i bland de länkar som jag gav dig PSR!Nämligen kan du finna ovanstående ord på den nedre länken och den ovanstående är den sida på viska där jag har skrivit en tråd om just glutamat!

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...topic.php?f=1&t=9869 [/url]<!-- l -->
Länk om Glutamat

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97699 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat
Tack för hjälpen Admin! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97705 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat

Gäst skrev: Här kan man läsa mer om bhb sv.wikipedia.org/wiki/Blod-hj%C3%A4rnbarri%C3%A4ren . Det är också värt att läsa artikeln på engelska wikipidedia.

PS.
Samma gäst som nämnde bhb tidigare i denna tråd.
DS.


Uppenbarligen kan barriären "minska" men det utesluter ju inte att vi kan få mer utav felaktiga byggstenar för byggandet av signalsubstanser!

Detta "kan" bero på en ämnesomsättningsstörning!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gnom
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97826 av Gnom
Svar från Gnom i ämnet Glutamat
Rent intuitivt tror jag att det måste vara något fel på proteinsyntesen i de glutamatproducerande cellerna, (antar att neuronen kan producera sitt eget glutamat), vilket jag tror itne uppstår så lätt på grund av felaktig kost. Fast jag kanske har tappat tråden.

PS.
BHB Gästen
DS.
Mer
16 år 5 månader sedan #97829 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glutamat
Jag tror också att det är en ämnesomsättnings störning i både magtarmkanalen, där födan spjälkas upp, men också i själva hjärncellerna!
De, så att säga, interagerar med varandra precis som om kroppen vill ha det så! Jag vet bara inte varför? Vad finns det för belöning att få, när man får psykoser?

Eftersom det tydligen blir en feedback och felet ökas, så stängs då tydligen inte aktiviteten av, utan ökar tills man står med en fullt utblommad psykos och behöver "Kylas" ned med Neuroleptika!

Om man kunde bryta interaktionen och feedbacken tror jag det bryter det som medverkar till att psykosen utbryter!

Jag tror ju att friska individer har ett starkt skydd mot detta, men eftersom man kan se nedgång utav intellektet flera år innan psykosen utbryter så kan det vara ett succesivt nedbrytande utav kroppseget försvar mot den här sjukdomen! Det med andra ord, är som en kärnreaktion!

Om det samlas tillräckligt med material så är processen på gång, vilket skulle kunna vara flera år innan. Då är den självgående tills psykos genombrottet är ett faktum! Detta då orsakat utav ett trauma, påfrestning utav psykologiska orsaker, där man inte ser sammanhanget! Dvs; Att Kropp, själ och ande hör ihop och är sammanlänkade på ett mycket fint sätt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97830 av
Svar från i ämnet Glutamat
Jo, men sen kan det kanske vara så att det är glutamatreceptorerna som det är fel på, så att de överstimuleras lätt. Det i sin tur kan ju vara precis som du säger en del i ett enormt pussel.