När kylskåpet nästan är tomt...

Mer
14 år 11 månader sedan #212569 av Isa-Alise
Har du en lök, salt, en morot och en potatis hemma... gör grönsaksoppa!

Morot
Lök
Potatis
Salt
Vatten


Skär moroten och potatisen i tärningar, hacka löken. koka i 2 1/2 dl vatten i några minuter, tills grönsakerna är mjuka. Smaka av med salt.

Variationer:

- Bryn löken i lite smör eller olja
- Tillsätt en buljongtärning
- Använd purjolök istället för lök
- Tillsätt en pressad vitlöksklyta
- Tillsätt en bit rotselleri
- Tillsätt en pasternacka

Har du ingenting hemma - koka soppa på en spik!

Bjud in dina vänner och be dem ta med lite soppgrönsaker.
Skär grönsakerna i små bitar, tillsätt vatten och gärna lite salt, och koka tills grönsakerna är mjuka. Ät tillsammans!
Mer
14 år 11 månader sedan #212572 av Isa-Alise
Har du jäst, salt och mjöl hemma - baka bröd!

Smula ett paket jäst i en skål. Värm 3 dl vatten tills det är fingervarmt. Häll över jästen och rör om. Tillsätt 1 tsk salt. Tillsätt mjöl, lite i taget, tills degen går samman och släpper från kanterna av bunken.

Låt jäsa i 30 minuter.

Sätt på ugnen på 225 grader.

Forma runda bullar av degen. Om degen kladdar, tillsätt lite till mjöl. Lägg upp på en plåt.

Låt jäsa i 15 minuter.

Grädda i tills de börjar få lite färg på ovansidan, ca 8 - 10 minuter.

Variation:

- Pensla med ägg för att få en gyllne färg på bullarna.

- Tillsätt russin, nötter, oliver, soltorkade tomater, eller ost i degen.

- Strö solrosfrön eller sesamfrön över de äggpenslade bullarna.


Har du mjöl hemma men ingen ugn och igen jäst - gör chapati!

Blanda mjöl och vatten till en deg. Knåda degen i en timme. Forma platta tunna rundlar. Stek i stekpanna ett par minuter på varje sida. Detta ger platta bröd som kan bli riktigt goda, men det kräver träning för att få dem att bli bra, eftersom man inte använder jäst i detta recept, utan enbart knådning av degen.
Mer
14 år 11 månader sedan #212577 av Nissegossen
Tack för dina recept Isa-Alise, men det är ju sista dan innan löning, får utav mitt ex i morgon och på Tisdag riktiga löningen. Har mycket mat hemma.

Men jag tror att jag gör den här sidan till ett av mina bokmärken, för man vet aldrig när de behövs om det knorrar i magen och man har nästan ingenting

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 11 månader sedan #212596 av Fantasio
Du är verkligen bra på matlagning Isa-Alise. Jag tackar dig för flera tips på maträtter som jag fått av dig. Det finns pengar att spara på att följa dina råd.