Matig sallad

Mer
17 år 1 dag sedan #73873 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Matig sallad

Mammas son: Vi som vill gå upp i vikt då inför sommaren, vad skall vi äta? Jag är alldeles för smal, skulle vilja gå upp tio kilo minst för att bli snygg till sommaren.


Bara för att gå upp i vikt så betyder inte det att man behöver äta tomma kalorier. Satsa istället på att fylla på med nyttiga, men ändå kalorifulla snacks att kompletera med. En näve cashewnötter om dagen ger cirka 400-600 kalorier extra. Torkad frukt (som inte har tillsatt socker) är också bra, men den är mer kalorifattig än nötterna.

Häll på extra mycket olivolja, ha nötter i matlagningen, minska ner på konditionsträning (absolut inte helt) och öka samtidigt styrketräningen ordentligt.

När jag känner att jag verkligen håller på att bli uttorkad och näringsfattig så gör jag mig en stor kopp varm choklad. Gör den på kaffegrädde, har mycket riktigt mörk choklad i, tar gärna en extra sked muscovadosocker i, lägger på lite marsmallows och riven mandel. Sedan vispad grädde på det. En sådan kopp (säkert 3-5 deciliter) innehåller säkert uppemot 800 kalorier. Till detta så snacksar jag på en stor påse cashewnötter (300 gram kostar runt 30 kronor på Netto) och avslutar hela festen med en stund i motionsspåret.

Kanske kan du kosta på dig sådana festligheter mer ofta?

Men bara för att man vill gå upp i vikt så behöver det inte betyda att man måste äta onyttigt som pizza, massor med vitt socker och så. Finns betydligt bättre sätt att gå upp i vikt av i sådan fall.
Mer
17 år 1 dag sedan #73878 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Matig sallad
Mammas son: Cashew är väldigt gott, det köper jag hem ibland när jag är sugen på snacks, jag tycker om sådana där lantchips också, och valnötter. Annars äter jag nästan bara frukt som snacks. Jag äter rätt ordentligt med kött för att få protein, och fullkornspasta eller basmatiris. I perioder boostar jag på med pulverprotein och kreatin när jag styrketränar. Som kosttillskott kör jag med mivitotal och linfröolja och bvitamin. Frukost har jag börjat äta mer och mer ordentligt, då blir det fil eller yoghurt med solrosfrön och krossatlinfrö och skivad banan, kanske rågbröd med jordnötsmör till och kokade ägg. Med denna kosten lyckas jag hålla mig från att gå ner i vikt, däremot går jag inte upp det minsta utan har stannat på 66-67kg.

Idag köpte jag hem kreatin iaf, så nu skall jag börja kura med det och styrketräna så kanske det ger lite effekt.

Tror du att mer fullkornspasta skulle ge effekt? Nötter skall jag äta mer av, det var ett bra tips, tackar!
Mer
17 år 14 timmar sedan #73919 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Matig sallad
Amanita,
Det behöver inte vara just cashewnötter. Det skrev jag bara för att dom håller på att bli så vanliga. Valnötter, pekannötter, macadamianötter och mandlar är minst lika. Det man skall undvika är jordnötter som har en usel proteinsammansättning och paranötter som har mängder med mättat fett i sig. Cashewnötter är billigast av dom. Macadamianötterna är bäst, men kostar i min affär 54 kronor för 125 gram. 8O

När det gäller frukosten så tycker jag att du skall minska ner på mjölkprodukterna. I viss mängd går det bra (t ex ost eller en klick keso) men inte att basera en hel måltid kring det. För att öka i vikt så skulle jag satsat på att äta en proteinrik, men ändå ganska kolhydrattom måltid. Tänk dig hotellfrukost. Gör i ordning äggröra (gjord på sojagrädde) och knaperstekt bacon. Ät en god skiva bröd med mosad avocado och en klick keso på. Drick ett glas färskpressad juice (från Brämhults, du vet säkert vilken jag menar). Välj bland apelsin, äpple, morot och alla dom andra goda smakerna. Avsluta måltiden med en frukt. Dricker du kaffe så tycker jag att du skall byta ut det mot antingen ett indiskt chai, ett ört, rooibos eller grönt te. Om du sockrar så byter du ut sockret mot antingen rå- eller muscavadosocker.

Till mellanmål så snacksar du på nötter, solrosfrön, pumpafrön eller torkad frukt. Tänk inte smått utan ät gärna ganska mycket.

Till lunch så skulle jag valt dinkelpasta, quinoa, ungsrostade rotsaker (passa dig för potatisen bara) tillsammans med ett proteinrikt tillbehör. Förslagsvis grillad laxfilé, kycklingfilé eller något liknande. Ringla olivolja över maten. Avsluta med en frukt.

Middagen kan se ut som lunchen fast då ska du öka det proteinrika något. Avsluta även här med frukt.

Kvällsfikat är något som du absolut inte ska spara in på. Ät smörgåsar, drick Proviva, en mugg av ovanstående teer. Ät sedan så mycket frukt att du inte orkar mer.

Drick enbart vatten och te. ALDRIG SÖTADE FÄRDIGDRYCKER, ELLER SÅDANT MED SÖTNINGSMEDEL!!!
Mer
16 år 11 månader sedan #74183 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Matig sallad
Till middag lagade jag denna sallad helt enligt receptet och det blev väldigt gott. Middagen är nu räddad ett par dagar framöver nu. Tack för ett väldigt bra recept.