Alkohol

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23354 av
Svar från i ämnet Alkohol
det där med några öl då och då skulle man vilja klara av. Känns lite tråkigt att man inte gör det .Brinn så länge du lever låt inget släcka din glöd. Brinn så vi alla kan se det. Vägra vara levande död.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36344 av
Svar från i ämnet Alkohol

Orvar skrev: Finns det någon mer än jag som tycker att alkohol är den bästa "medicinen"?
När jag har druckit några glas vin t.ex så mår jag väldigt bra. Jag känner mig nästan frisk faktiskt. Jag vet att alkohol inte är så nyttigt men ändå några glas vin då och då kan väl inte vara så farligt?



ja helt klart. när man dricker mår man bättre
Mer
18 år 1 månad sedan #36345 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Alkohol
Ja, några öl kanske inte är fel, men ofta dricker jag öl i fel läge och då blir det gärna lite små fel stora.
Mer
18 år 1 månad sedan #36348 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkohol

jennynen skrev:

Nissegossen skrev: Ett räkne exempel! Du dricker tre folköl om dagen med alkoholstyrkan 3,5%. Det innebär att du får i dig 10,5 cl 50% sprit /dag om burkarna innehåller 50 cl. Detta gör du på en vecka. Hur mycket motsvarar detta i starksprit på en vecka?

Jo, du får i dig 73,5 cl 50% starksprit!


Satt och läste i ett häfte om droger och sånt och blev mycket överraskad av att läsa att öl på vissa sätt är skadligare att dricka än sprit. 15 cl sprit motsvarar två burkar starköl och en burk folköl, men om du väljer ölen så blir du bara hälften så berusad. Detta beror på att ölen innehåller "mat". Mat i magen sänker alkoholhalten i blodet. Det kan ju tyckas som en positiv sak att bli mindre berusad. Men om man har tänkt bli just berusad så måste man ju dricka dubbelt så mycket och får således dubbelt så mycket alkohol i blodet. Alkoholen stannar också i kroppen dubbelt så länge. Det är alkoholens halt och tid i kroppen som avgör hur stora skadorna blir på exempelvis levern.

Det här var överraskningar för mig som alltid känt mig mer destruktiv när jag druckit sprit...




Det kan ju vara EN idé att tänka på! Jag har väl fått tillräckligt för idag (!)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #36354 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Alkohol

PSR skrev: Eventuellt kan man använda etanol som sömnmedel. Funkar effektivt på flyget i alla fall. Lite vin eller öl till maten, fyra cognac och god natt. Har aldrig testat hemma och kommer nog att avstå. Tror mera på konditionsträning utomhus i sådana fall. [Haft episoder med insomnia men är numera tillbaka på hypersomnia. (Lika bra det)].


Klokt skrivet!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36355 av
Svar från i ämnet Alkohol
För övrigt tycker jag att normalitets principen är bra. Tycker att det är helt normalt av kroppen att från stöta de kraftigaste gifterna först. Kroppen går i överlevandsläge eller???