Förväntans ångest

Mer
15 år 4 månader sedan #172464 av aspie
Svar från aspie i ämnet Förväntans ångest
Nej, "Ånckisen är ingen person, den är en robott/docka som är driven med energi som den hämtat från helvetets lågor. Robotterna är ytterst effektiva men också korkade i "huvudet". Människan vinner. Titta nu bara både Maran (apliknande dockan) och hästrobotten i bilden i Getas inlägg, de är mera löjliga än farliga.
Mer
15 år 4 månader sedan #172466 av skord
Svar från skord i ämnet Förväntans ångest
va menar du aspie?
Mer
15 år 4 månader sedan #172517 av aspie
Svar från aspie i ämnet Förväntans ångest
I början av trådet berättade jag att jag hade lyckats attackera ångesten med att visualisera den, att tänka den som ett konkret föremål. Den kan också ha egenskaper att t.ex kunna prata men det är ingenting klokt vad den säger. Jag kallade ångesten för "Ånckisen".

Geta gav en jättebra bild (nedan) var man ser hur Ånckisen ser ut. Skulle man egentligen bry sig om vad den där vita hästen med tomma ögon försöker dig att vara skrämd för (annars, en likadan häst finns också en en klassisk novell, det var någon av de ryska klassikerna)? Monstret ser skrämmande ut men den är gjord av gips och du skulle kunna göra slut på den med en liten hammare. Det behöver du inte heller göra eftersom hästen är en ofarlig staty.

Den andra Ånckisen i bilden, den apliknande varelsen som enligt konsthistorikerna har kallats "maran" är en konstgjord pabiandocka som har en inbyggd dator som tjatar: "snart kommer det att hända någon katastrof" eller något motsvarande. Ven skulle bry sig om en sådan pajas? Det är bara skrattretande.

Orsaken varför jag kom på denhär visualiseringsmetoden (liksom tänka konkret hur ångesten ser ut) är att jag var helt "fed up" med ångesten som är det vidrigaste av symptomen, och jag beslöt att segra över den på en gång.

Jag tänkte vad Nissegåssen har skrivit, att han bara säger åt ångesten att "jag viker inte en tum". Men jag är en väldigt visuell människa, såsom aspies ofta brukar vara. Jag måste se vem jag pratar med, jag kan inte diskutera med en känsla som motpart. Därför måste jag hitta en visuell form för ångesten och samtidigt gav jag den namnet "Ånckis".

Det hjälpte! Jag tänkte hur vidrigt Ånckisen beter sig och jämförde det med vad är lagligt. Om Ånckisen skulle vara en person som terroriserar andra, skulle han/hon bli åtalad för grovt hemfridsbrott och få besöksförbud. Skulle Ånckisen trots allt fortsätta hemsöka sina offer, skulle det bli fängelsedom.

Varför får en löjlig fantasigestalt helt fritt göra sådant som är lagligt förbjudet? Den (ångesten) är ju ingen person, man kan inte åtala den. Men lyckligtvis är den inte intelligent, den är bara effektiv, såsom en robott är med sina binära terabites. Människan har alla förutsättningar att vinna Ånckisen med ett engångsbslut. Tänk att du skulle prata med Ånckisen, skulle den ha något vettigt att påstå?

Jag medger nog att ångesten i viss mån behövs i för att varna för *riktiga* faror, men när det går i överdrift, börjar det likna figurer i bilden nedan.

Geta skrev:

Mer
15 år 4 månader sedan #172519 av skord
Svar från skord i ämnet Förväntans ångest

Anaphaxeton skrev: Hej !

Varenda gång jag ska ut eller göra något drabbas jag av världens förväntans ångest.

Någon som har några bra tips hur man ska förebygga det ?


gå ut och gå ibland.
Mer
15 år 4 månader sedan #172554 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förväntans ångest
Jag tror inte på aspies metod att visualisera ångesten, därför att det är ett sätt att göra den verklig, även om den är osympatisk. Det jag har läst i en självhjälpsbok är att man skall tänka att ångest är bara en känsla och inte verklighet och att den går över. Jag tror att detta är bättre att göra den overklig och icke-existerande.
Mer
15 år 4 månader sedan #172802 av One
Svar från One i ämnet Förväntans ångest
Ångest är det jävligaste som finns men den ser väldigt olika ut från individ till individ. Att visualisera den har aldrig funkat för mig. Den är som en jättelik hand som kramar mitt hjärt och inre i ett totalgrepp. Av alla år av ångest har jag fått störningar i mitt EKG, så man kan nog säga att ångest åtminstone i mitt fall är rent medicinskt sjukdomsalstrande. För mig har alltid fysisk träning varit den bästa vägen ur ångesten. Att bli fysiskt totalt utpumpad gör att kroppen slappnar av och i en avslappnad kropp kan inte ångesten verka.
Sedan jag fick min nuvarande medicin Seroxat (SSRI-preparat) har dock ångesten krympt ihop till ett minimum. Mina hjärtproblem har också förbättrats även om jag har en del arytmi kvar.