Tyrosin

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #16734 av Axons
Tyrosin skapades av Axons
Hur är det med medel som Tyrosin, Tryptofan, vitamin B3 och Omega-3 osv. Har det någon effekt mot schizofreni eller är det bara humbug. Finns det någon som har testat?
Mer
18 år 10 månader sedan #16827 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tyrosin
Tyrosin håller man på att testar mot schizofreni i Falköping. Man hoppas främst på effekt mot negativa och kognitiva symptom. Om ungefär ett år är resultatet klart.

Tryptofan har jag aldrig läst som behandling mot schizofreni, utan det brukar användas ibland vid depressioner.

B-vitaminer har använts vid schizofreni, men det är en kontroversiell och kritiserad behandling. Vid depression kan troligen B-vitaminet folsyra förstärka effekten av antidepressiva.

Omega-3 har studerats ganska mycket vid schizofreni, eftersom nedbrytningen av dessa fettsyror verkar vara förhöjd vid schizofreni. Det är inte bevisat att omega-3 har effekt mot schizofreni ännu. På senare tid har man kombinerat omega-3 med vitamin E för att få bättre effekt. Dagbehovet av omega 3 kan man få genom att äta sill eller lax 2 gånger i veckan.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #16852 av Axons
Svar från Axons i ämnet Tyrosin
Tyrosin finns det att köpa på hälsokostbutiker? I så fall kan man ju testa själv om det fungerar.
Mer
18 år 10 månader sedan #17325 av stefan
Svar från stefan i ämnet Tyrosin
Jag har köpt en burk tyrosin med 90 tabletter på 500 mg(det kostade drygt 200 kr), men jag vet inte riktigt vilken dos jag ska ta. För närvarande tar jag 2,5 g per dag, men nedanstående mening betyder kanske att jag borde ta tre gånger så mycket. Stämmer det?
30 patienter med schizofreni skall 3 gånger per dag antingen få 2,5 g tyrosin eller placebo som tillägg till sin normala Risperdal medicinering under 8 veckor.
Hittils har jag inte märkt någon effekt varken positiv eller negativ.
Mer
18 år 10 månader sedan #17326 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Tyrosin
I mitt ensamhushåll steker jag i bequel, och har lätt o lagom omega3 på mackan.

Båda är ju "hälsosamma" och merkostaden för mig är obetydlig, 5-10 kr per månad, om ens det
Mer
18 år 10 månader sedan #17340 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tyrosin
Jag äter lax och annan fisk regelbundet, samt nötter, mandel, solrosfrön, avocado, olivolja, solrosolja,mm som har mycket E-vitamin och fleromättade fettsyror... äter också mycket frukt och grönt varje dag... det känns bättre att få näringen naturligt genom kosten än att köpa dyra kosttillskott...