Tyrosin

Mer
18 år 10 månader sedan #17676 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tyrosin
Jag äter också mörk choklad regelbundet (70% eller 85% kakao), tror faktiskt att det hjälper mig att vara glad... det är gott och känns nyttigt... kanske minskar det depressiviteten... verkar vara bra mot PMS...
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17686 av Guest
Svar från Guest i ämnet Vad är tyrosin?
Men! Vad ÄR Tyrosin för ämne och vad fyller det för funktion i kroppen?

Tyrosin, alltså.


Någon som vill hjälpa en rudis på ämnet? :D
Mer
18 år 10 månader sedan #17689 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tyrosin
"Tyrosin, p-hydroxyfenylalanin, är en fast, i vatten svårlöslig, aromatisk aminosyra. Den bildas i organismen från fenylalanin och behöver således normalt inte tillföras via födan. Blockering av det enzym som ombesörjer denna omvandling kan dock leda till en allvarlig ämnesomsättningsrubbning, s.k. fenylketonuri. Tyrosin har stor fysiologisk betydelse och tjänar organismen som utgångsmaterial för bl.a. biogena aminer, melanin, adrenalin, och noradrenalin." citerat från [i:2v3k6v1a]Bra Böckers Lexikon[/i:2v3k6v1a]

Tydligen även dopamin... alltså en viktig beståndsdel för kemin i nervsystemet....
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17690 av Guest
Svar från Guest i ämnet Tack!
Tack, Isa-Alise för ett fint svar! :D
Mer
18 år 10 månader sedan #17706 av flisan
Svar från flisan i ämnet Tyrosin
Tips om ni får i er för lite omega-3 (behövs ca två mål fet fisk i veckan, för att ha effekt vid schizofreni)
är att köpa linfröolja, finns i välsorterade mataffärer, kostar ca 30-35 kr. Du tar 1-2 tsk om dagen. Mkt billigare än att köpa fiskolje-kapslar på apoteket tex. Den oljan kan man även använda att göra dressing på (går ej att steka i) Lite speciell smak men rätt god.
Mer
18 år 10 månader sedan #17749 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tyrosin
Jag har varit entusiastisk över linfrö som omega-3 tillskott, men jag har läst att bara 10-30 % av linoljan omvandlas till omega-3 i kroppen. Man behöver nog kanske därför ta minst 2 tsk linolja för att få i sig tillräckligt med omega-3. Säkrast är dock att ta omega-3 direkt i form av lax /sill eller kapslar.