Ensamhet

Mer
18 år 10 månader sedan #16952 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Ensamhet
Om det är något du gillar väldigt mycket som tex simning eller att måla, så kan du kanske börja en kurs där andra har samma intresse som dig. Om du gör något sakta framåt så kanske du börjar vänja dig och får mer självförtroende. Om du går på någon mottagning (ifall du gör det) fråga om det finns bildterapi eller arbetsterapi, där finns människor som också har det svårt att vara bland mycket folk.
Mer
18 år 10 månader sedan #16958 av Malin
Svar från Malin i ämnet Ensamhet
jag isolerade mig också förut. men nu har jag lite svårt för att vara själv, hör massa saker, typ steg och dörrar som stängs och öppnas, visskningar och så, fast att jag är själv. då brukade jag spela musik, men efter ett tag bler jag bara nojjig på att jag då inte skulle höra när någon bröt sig in för att mörda mig eller nåt... väldigt jobbigt!
för det mesta slutade det med väldigt kraftiga ångestattacker.
men sen har jag "tränat" på att vara ute bland folk och göra saker jag tycker är svårt. jag och min kontaktperson gick ofta ut och åt och prommenerade, men gick även på bio och gym och så.
nu är jag otroligt tacksam för det, för nu har jag lärt mig att man oroar sig ALLTID i onödan. vad som än händer så löser det sig, på ett eller annat sätt.
jag klarar fortfarande inte av vissa saker (okej, ganska många), men då tänker jag alltid på hur ofta man inte har oroat sig i onödan. ibland går det lättare då, även om det är jobbigt. men efteråt märker man ju att det inte alls va så farligt...
Mer
18 år 10 månader sedan #17003 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ensamhet
Det kan vara lättare att träffa folk på en RSMH-förening eller en kommunal träffpunkt... där kan man känna sig accepterad eftersom de andra har liknande problem som man själv...

Jag har fått många goda vänner genom RSMH.... först träffades vi mest på föreningen... men nu ses vi oftare hemma hos varandra... det har blivit äkta vänskap....

När man fått några sociala kontakter som fungerar bra blir det lättare att våga träffa fler nya människor... även s.k. friska som inte har samma förståelse för ens problem.... numera har jag ett ganska aktivt socialt liv med många vänner... men det har funnits perioder då jag känt mig helt isolerad och ensam...
Mer
18 år 10 månader sedan #17009 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ensamhet
Om du har socialfobi, Orvar så borde den kunna mildras av SSRI-antidepressiva. Du kan ju prata med din läkare om det. Jag hade socialfobi ett tag, men den mildrades av Cipramil, som jag fick mot depression egentligen.

Det finns också någonting, som heter socialfärdighetsträning, som kanske ges på vissa kliniker. Man får där lära sig att umgås och träffa folk. Det är en väldigt uppskattad terapi bland dem som får den. Du kan ju fråga om kliniken du går hos har något liknande att erbjuda dig.