Hur få tillbaka livslusten, glädjen?

Mer
13 år 9 månader sedan #322062 av Geta
När man inte är så alert och inte orkar så mycket då måste
det vara svårt att bo tillsammans med andra och vara påpassad
hela tiden.
De flesta med schizofreni och psykoser mår bäst av att bo för sig
själva då man slipper det känslomässiga trycket i en familj.
Mer
13 år 9 månader sedan #322064 av saara
Admin1, jag titta på artikeln. Borde kanske prova Sertralin eller Cipralex om läkarn bara ger. Kan man månne ha två depressionsmediciner samtidigt? Cymbalta gavs åt mej främst för neuralgivärken. jag har märkt att den + Lyrica tar bra bort smärtorna som jag annars skulle ha i magen efter magoperationerna. Har inte behövt det tjocka byxlivet i sommar alls.
Mer
13 år 9 månader sedan #322066 av saara
Geta, jag undrar hur pass påpassad man känner sej om man bor i nån form av stödboende?
Skall diskutera med min sköterska och samtalsterapeut 24.8 hur jag skall göra med mitt boende, var jag skall bo, vart jag skall söka mej.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 9 månader sedan #322095 av Jocke
Vid ett stödboende får man själv välja vilken kontakt man vill ha. Man kommer överens om tider för olika aktiviteter, sedan finns telefon för mer akuta saker. Det är frihet under ansvar kan man säga. Vid ett gruppboende är man nog mer påpassad.

Jag kan rekomendera ett boende nära ngt du frekvent möter, dagligen alltså. Det kan vara en stormarknad eller nära en matsal eller ngt man behöver ofta, kanske en idé är nära personalutrymmena?

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 9 månader sedan #322101 av Traxerity

Saara skrev: Har ni nå fungerande råd att komma med då jag har tappat livsglädjen och livslusten på nåt sätt?
Nu längtar jag igen efter att få sova bort dagen då jag har så tråkigt. Tänker troligen sova några timmar om det lyckas. Nu är här livligt. En systers pojke började klippa gräsmattan. En annan syster kom hit och städa nedre våningen med sin dotter och de har en ny hundvalp med sej. De tycks rensa ogräs därute också och hundarna skäller." Våra Hundar" har inte riktigt accepterat gästhunden ännu.
Blev trött av alla mänskor och ljud så jag drog mej upp till vinden. Har huvudvärk. Åt Jaffa chokladkex i morse och igårkväll. Jag är dum som äter så mycket chokladkex.


Ett bra sätt att få tillbaka livslusten är att ha en bästa vän eller en Pojkvän/flickvän som man träffar typ nästan varje dag :rolleyes:
Mer
13 år 9 månader sedan #322102 av saara
Jocke, menar du nu ett boende nära personal och matsal där man får äta mot betalning? Jag undrar därför att du i samma veva talar om en stormarknad. menar du då ett boende som samtidigt har nära till affärer och annan service jag behöver? Det är just ett sånt boende jag söker.
Har annars diskat ikväll och varit ute med hundarna på promenad och vi sprang också. Fick spända ryggmuskler, jätteont gör det,så jag får nog vila nu en stund. De blev kanske spända av att jag tog en kall dusch också.