Jag är glad för att jag inte begick självmord !!

Mer
18 år 5 månader sedan #27262 av micke sd
Jag har försökt ta livet av mig två ggr. Jag är oerhört glad och tacksam för att jag inte lyckades med det. Har lidit av schizofreni samt manodepressivitet, (som även brukar kallas bipolär sjukdom med en nyare beteckning), ungefär halva mitt liv. Jag är 45 år och när det var som värst med schizofrenin hade jag fruktansvärd ångest, det var på gränsen till outhärdligt under de värsta sjukdomsskoven.

Jag känner mig återställd från bägge sjukdomarna nu och mår vanligtvis jättebra nuförtiden. Men det var jättenära 2 ggr. att jag skulle ha lämnat in och gett upp. När jag tänker på alternativet, att jag kroppen, - "kroppsmicke", om jag får uttrycka det så, skulle ha hamnat i graven, utan möjlighet att t.ex. sitta här vid datorn och surfa och maila, eller umgås med vänner eller vistas i mina föräldrars fritidshus under somrarna, så tycker jag att det var allt en väldans tur att jag inte lyckades med försöken att ta mitt liv.

Jag tror att "andemicke", allttså den andliga delen av mig. Anden sinnet själen och jaget, hade fått flytta ut ur kroppen och kanske fått reinkarneras ev.på någon annan planet i universum, alt. leva som en ande någonstans i universum. el. i bästa fall fått flytta till den planet som brukar kallas för himmelen i vardagligt tal.

Men jag "kroppsmicke" skulle inte haft någon möjlighet att ta mig upp ur graven för att kunna vara med mer i det här livet och mina anhöriga och mina vänner skulle nog inte alls mått någe vidare i fall jag skulle ha lyckats med att ta mitt liv.

Vad jag vill säga med detta är att uppmana alla som funderar på självmord att kämpa in i det längsta.För dö det ska man göra när man är gammal och har blivit mätt på att leva, levnadsmätt, och trivs med att hamna i graven för att vila där. Man bör enl. min mening som sagt kämpa så mycket som möjligt för att finna välbefinnade i hjärtat och ett bra och rikt liv. jag lyckades med att hitta vägen ut ur tunneln och nu skiner solen i det närmaste ständigt i mitt liv.

Jag tror starkt på att den som söker han finner vägen ut ur problemen. Man hittar mer och mer, successivt, när man börjar söka efter vägen ut ur tunneln. Men man måste hela tiden ha ett öppet sinne för det är som ordspråket säger; Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna

Läs gärna mina inlägg på <!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w --> min signatur där är janne s. Gå in på "diskutera". Där har jag skrivit en hel del om vad söm hjälpte mig till att bli frisk och återställd.

Sköt om er allihopa !!

//micke
Mer
18 år 5 månader sedan #27266 av Geta
Det behövs att det skrivs om återhämtning. Att
det går att komma igenom och vidare.
Mer
18 år 5 månader sedan #27299 av Admin1
Hjärtligt tack för dina erfarenheter, som nog är väldigt värdefulla för många på sajten. Självmordstankar är ju ett ganska vanligt problem här. Jag tror själv att många som lever i uländer har svårt att förstå att vi vill ta våra liv, eftersom vi enligt deras egen måttstock har det så väldigt bra materiellt sett.
Vi har fred och gott om mat. Radio, TV, telefon och Internet. Vilken lyx vi egentligen har.

Manodepressiv sjukdom har ganska stora likheter och är besläktad med schizofreni. Därför kan man undra om du kanske bara hade en sjukdom istället för båda två. Diagnostiken förr var nog inte så precisionsbetonad.
Mer
18 år 5 månader sedan #27305 av Xebeche_
-"Vi har fred och gott om mat. Radio, TV, telefon och Internet. Vilken lyx vi egentligen har."

Tala för dig själv du.
Mer
18 år 5 månader sedan #27307 av Nissegossen
Bra att du trivs med livet numera!

Till det andra jag vill säga.
Att hota med att begå självmord och berätta det för någon, är som att ge en verbal örfil till den man säger det till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 4 månader sedan #28921 av Marduk

Admin1 skrev: Hjärtligt tack för dina erfarenheter, som nog är väldigt värdefulla för många på sajten. Självmordstankar är ju ett ganska vanligt problem här. Jag tror själv att många som lever i uländer har svårt att förstå att vi vill ta våra liv, eftersom vi enligt deras egen måttstock har det så väldigt bra materiellt sett.
Vi har fred och gott om mat. Radio, TV, telefon och Internet. Vilken lyx vi egentligen har.

Manodepressiv sjukdom har ganska stora likheter och är besläktad med schizofreni. Därför kan man undra om du kanske bara hade en sjukdom istället för båda två. Diagnostiken förr var nog inte så precisionsbetonad.


Tänkte bara säga att det finns ett spektrum av manodepression som
heter just Schizobipolär. har kommit ut en Bok som heter Bipolärboken
Där bla lite hur det hänger ihop o så..boken är gratis

den är utgiven av janssen-cilag "läkemedelsföretag"
adressen dit är <!-- w --> www.janssen-cilag.se <!-- w -->
för att beställa hem den så mailar ni dom bara på deras info mail
kostar inget alls, dom behöver bara namn och adress.

även om man inte har en "bipolär sjukdom" så är boken intressant :)

mvh