Kosten - En stor faktor?

  • none
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6161 av none
Svar från none i ämnet none
Jag beundrar din tro.
  • none
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6162 av none
Svar från none i ämnet none
det galler forresten tro satt bade till dig sjalv och vetenskapen.
vissa har mer tur an andra med anhorigas kapacitet och viljestyrka.

ta hand om dig -
a
Mer
19 år 5 månader sedan #6225 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kosten - En stor faktor?
B-vitaminet Folsyra kan vara bra att ta som tillskott om man har schizofreni. Det sänker ett ämne homocystein som tros störa nervtrafiken i hjärnan. Jag brukar ta dagsbehovet av folsyra som dagligt tillskott. Det är 400 mikrogram.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... izophrenia
Mer
14 år 2 månader sedan #276510 av abbe
Svar från abbe i ämnet Uppföljning
Nu är det ungefär 6 år sen jag skrev detta. Vad som har hänt sen dess är att min syster har skiljt sig från sin man, har bott hos mig och min familj i 4 månader. Hon pluggar idag till vårdbiträde och har endast varit inlagd en gång på ett och ett halvt år (ett par veckor då hon var utmattad av externa faktorer). Dessutom arbetar hon så mycket hon hinner med inom vården på helger och lov. Hon har ändrat sig väldigt mycket till det bättre på kort tid och har därmed blivit kontaktad av ett företag som vill att hon ska vara med och föreläsa i bland annat andra länder om hur kan ha lyckats med så mycket och blivit så bra som hon nu är.

Själv har jag fått större insikt i hennes sjukdom och inser i dag att det handlar om väldigt många faktorer. De fyra månader hon bodde hos oss spenderade gav oss många och bra möjligheter att prata på djupet. Jag förstår nu att ett av hennes problem var hennes oro och genom att vi gick igenom dessa systematiskt samtidigt som vi tog bort stressmoment samtidigt som vi åt/drack/sov bra la en bra grund för henne att i dag stå på.

Det är nu över ett år sen hon flyttade till egen lägenhet men hon tackar mig ändå fortfarande varje gång vi träffas och säger att jag inte kan förstå hur mycket jag gjort för henne. Själv är jag jätteglad över att ha fått tillbaka "min" syster. Hon skrattar och är glad varje gång vi ses och har sådan energi att jag nästan blir avis. Jag har frågat henne om hon tror att de andra som har samma diagnos som henne skulle bli hjälpta om de fick samma förutsättningar som min syster har fått. Hon säger att hon är säker på att de också skulle kunna bo själv, jobba eller plugga om de fick samma hjälp som jag nu gett henne.

Nu har jag ett välavlönat arbete som jag trivs med men någonstans i mina tankar skulle jag vilja öppna ett boende för människor med samma sjukdom som min syster har (hade?). Som sagt är min syster övertygad om att alla skulle kunna göra samma resa som hon gjort. Själv har jag för lite koll på hur andra med samma sjukdom mår men jag tror verkligen jag skulle kunna göra skillnad. Jag kan inte acceptera att tillstånd inte kan bli bättre utan med ett systematiskt tillvägagångssätt kan allt förbättras. Jag har inte heller förutfattade meningar utan bildar min uppfattning utifrån rådande situation. Är det någon som har tips kring att starta ett eget boende så är det varmt välkommet.

Lev väl!
Mer
14 år 2 månader sedan #276513 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kosten - En stor faktor?
Det måste kännas bra att ha en sådan bror som stöttar sin syster.
Kosten tror jag också är jätteviktig. Att dra ner på kolhydrater måste vara bra inte
bara vid diabetes utan också vid schizofreni.
Idag hos Malou på TV4 talades det om sockerberoende. Det kan jämställas med alkohol-
beroende och andra beroenden.
Problemet med de flesta antipsykotika är att man blir så hungrig och sugen, särskilt i
början när man har börjat med en ny medicin.
Mer
14 år 2 månader sedan #276570 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kosten - En stor faktor?
Kul abbe att det går bra för din syster! I och för sig förbättras de flesta efter några år, så din syster är inte unik tycker jag. Här finns det för övrigt folk som inte varit inlagda på över 20 är. Med tiden så lär man sig också hur man skall hantera sin sjukdom och förebygga psykoser. Idag ger också de flesta kliniker patientutbildning, där man får lära sig sådana saker, så man slipper att lära sig själv. För ett par veckor sedan kom nyheten att omega-3 kan förebygga psykos hos de som inte har en psykosssjukdom. men ändå tecken på att de håller på att utveckla en psykos.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... mot-psykos