Psykos/Panik - cannabis.

Mer
16 år 11 månader sedan #75614 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Psykos/Panik - cannabis.
Jag har rökt cannabis i perioder när jag var yngre och jag har aldrig varit med om något som ens påminner om psykos, däremot framkallar alkohol svåra psykoser och jag har märkt att dessa psykoser framkallas även när jag umgås med personer som druckit alkohol, deras alkoholpåverkade tillstånd triggar psykotiska sinnestillstånd hos mig.

Folk snackar så mycket skit, exempelvis talar somliga om att cannabis skulle försämra närminnet, men det som förvånar är hur få som noterar att alkoholister inte minns ett smack av vad som hände natten innan. För en person som är psykotisk eller schizofren höjs risken för att bli våldsam med 90% om personen berusar sig på alkohol. Tydligen är alkohol inblandat i 90% av all brottsstatistik, likaså gällande våldtäkter och misshandel.
Mer
16 år 11 månader sedan #75659 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykos/Panik - cannabis.
Om man har någon i släkten med psykossjukdom eller själv psykossjukdom så bör man undvika cannabis. Det finns bevis för att tonåringar som röker cannabis har en förhöjd risk att få schizofreni. Man vet ännu inte om cannabis skapar schizofrenin här eller om schizofrenin bara utlöses tidigare än normalt. Cannabis ökar också risken för återfall i psykos om man har schizofreni och kan försämra symptomen. Alla påverkas dock inte negativt av cannabis, men tillräckligt många så att man varnar för det.
Mer
16 år 11 månader sedan #76353 av Wormphlegm
Svar från Wormphlegm i ämnet Psykos/Panik - cannabis.

maktlös skrev: När jag har svårt att slappna av och ta det lungt så röker jag ibland lite cannabis. Inte tillräckligt för att bli "hög" men tillräckligt för att känna mig avslapnad. Det sitter i någon timme och hjälper mig varva ner. Detta hjälper mig även sova och jag misstänker starkt att det även hjälper mot blixtrande huvudvärk ( dock ej säker ännu ). Värt att notera att jag inte använder cannabis dagligen utan kanske någon gång i månaden när det är riktigt illa. Jag tycker det fungerar för mig andra har säkert andra synpunkter ( vilket förövrigt skulle vara intressant att höra )

Jag har även skaffat en hund som jag går ut och går med. Det känns himla bra att komma ut. Även fast man kanske inte är på humör att gå ut så tvingas man juh av det faktum att man faktiskt har en hund. Det känns alltid bra efter ett tag när man vart ute och gått i friska luften.

Se inte detta som ett tips att använda droger men jag tycker det är värt att nämna att iaf jag känner en förbättring.


Jag rökte cannabis första gången konstant i två dagar, det ledde till extrem paranoia och gränspsykotism. Min personliga erfarenhet och gissning är att psykotiska personer ska hålla sig långt borta från den drogen... Benso är bättre.
Mer
16 år 11 månader sedan #76359 av iatros
Svar från iatros i ämnet Psykos/Panik - cannabis.

Amanita skrev: Folk snackar så mycket skit, exempelvis talar somliga om att cannabis skulle försämra närminnet, men det som förvånar är hur få som noterar att alkoholister inte minns ett smack av vad som hände natten innan. För en person som är psykotisk eller schizofren höjs risken för att bli våldsam med 90% om personen berusar sig på alkohol. Tydligen är alkohol inblandat i 90% av all brottsstatistik, likaså gällande våldtäkter och misshandel.


Hur ofta hör man inte naiva narkotikamissbrukare börja med sina jämförelser om kaffe minsan också är en drog, eller hur farligt alkohol är. Jag måste säga att jag blir rätt trött på dessa ständiga försvar mot exempelvis cannabis. I det enskilda fallet kan det gå vägen, men det händer allt för ofta att personer får psykosgenombrott och/eller blir tröga i skallen för att man skall ge fn i cannabis.
Mer
16 år 11 månader sedan #76362 av Nissegossen
När jag var tjugo tre år sade jag för mig själv; Nisse du har blivit fast för tobaken och alkoholen, inte en grej till!

Det har jag hållit trots att jag var hemma hos en tjej snart efteråt som ville att hon och jag skulle dela på en Hasch pipa! Vi var ensamma hemma i en stor villa i ett mycket fashionabelt kvarter i Göteborg, hennes pappa var advokat. Nå, i alla fall sade jag nej och då sade hon då får du gå! Jag gick!

De enda droger jag prövat är ju det som skrivs ut på psyket, s.k hispa tjack!

Jag är fortfarande lite bitter över att behöva tala om att jag måste ha den medicin vi tar!

Hörde för några år sedan att hon hällt över sig tändbar vätska och tänt eld på sig i sin lägenhet! Mao hon begick självmord!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 11 månader sedan #76363 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykos/Panik - cannabis.
Är det sant att man stannar upp i den psykiska utvecklingen, om man tar hasch under ungdomsåren?