Synhallucinationer

  • Mhortz
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15642 av Mhortz
Synhallucinationer skapades av Mhortz
Hejsan.
Jag undrar bara om jag e den enda människan här som har syner?
E det ovanligt att ha det, mina syner plågar mig större delen av dagen.
Utan dom hade jag säkert kunnat jobba som normalt men inte då.
Snälla svara, e lite orolig just nu...
:(
Mer
18 år 11 månader sedan #15652 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Synhallucinationer
Majoriteten med schizofreni har nog hörselhallucinationer. Synhallucinationer är nog inte lika vanligt även om det naturligtvis förekomma och ofta finns också hörselhallucinationer också med i bilden. Om man enbart har synhallucinationer utan andra symptom på schizofreni så är det oftast inte schizofreni man har utan något annat.

För hörselhallucinationer finns det självhjälpsråd för att motverka dem - man skall t.ex. lyssna på musik eller prata då. För synhallucinationer har jag aldrig läst några självhjälpsråd, så att då får man väl prata med läkaren och försöka få en effektivare medicinering, som kan minska hallucinationerna.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15654 av
Svar från i ämnet Synhallucinationer
jag har lite synhallucinationer.

vad hallicunerar du :?:
Mer
18 år 11 månader sedan #15665 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Synhallucinationer
Jag har haft synhallucinationer när jag mått riktigt dåligt och varit omedicinerad... mönster på taper började röra på sig, skuggor fick form, osv... det gick över med medicinering...

Självhjälpstips är mat och sömn. Lågt blodsocker och sömnbrist förvärrar det hela...
  • Mhortz
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15689 av Mhortz
Svar från Mhortz i ämnet Synhallucinationer
Min hallucination är en liten flicka som kommer mest när jag e ensam.
Hon kan vara både snäll och elak det beror på.
Hon heter Sofia och är 12 år gammal
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #16233 av
Svar från i ämnet Ang synhallucinationer.
Hej jag har väldigt mycket synhallucinationer när jag slarvar med medicinen eller om jag är sömnlös ett par nätter..
Jag har diagnosen Schizotyp Personlighetsstörning.
Jag känner mig väldigt ensam här på Viska.se
det känns som att jag är den enda med schizptyp personlighetsstörning..
men nu ska jag komma till ämnet.
Jag har syn & hörselhallucinationer jag har lärt mig att leva med det mesta inom synhallucinationsväg..jag har haft hallucinationer i flera år..det började när jag var liten antagligen för att jag kände mig så ensam..jag var retad och mobbad enda sedan lågstadiet till sista året i högstadiet..nu är jag 18år gammal.
De synhallucinationer jag hade när jag var liten var ljusbollar som flög runt i mitt rum och ljusblixtar..nu mera så är det av den mer otäcka karraktären..
Det kan komma skrämmande personer. dödade djur, barn osv.
Det skrämmer mig otroligt mycket..oftast blir det att jag stelnar av skräck och då blir det värre men jag klarar inte att kämpa emot.
Det händer ibland att det blir så illa att jag hamnar i någon form av gränspsykos eller som min läkare kallar det "psykosliknande tillstånd"
Där det är svårt att få kontakt med mig pga att jag nästan blir helt uppslukad av det som sker i den andra världen jag hamnar i.
Den hemskaste hallucinationen jag hade var att hela mitt rums tak fylldes med fladdermöss och det var kackerlackor över allt på golvet och så kom det fram en kvinna ur golvet och så rann det blod från hennes ögon..
Och så var det en röst som sa att det var mitt fel att hon grät blod och att det här var mitt straff.
Medicinerna jag tar för att fungera "normalt" enligt andras tycke är: Risperdal 3mg, Oxascand 15mg, Buspar 30mg, Sonata 10mg och Propavan 50-75mg.
Risperdalen har verkligen hjälpt mig med både syn och hörsel hallucinationerna:)

Jag hoppas att du får bukt med dina hallucinationer.
Med vänlig hälskning
Rädd_18_årig_kille