En vidrig stank bl a

Mer
18 år 6 månader sedan #23599 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet En vidrig stank bl a
Jag tror att en omgivning som är dålig på att bekräfta en och istället ger en dåligt samvete för sånt som inte är befogat att ha dåligt samvete för, kan utlösa psykos... t.ex. om föräldrar hackar på en och får en att tro att man är dålig som människa... om man då har en sårbarhet kan man lätt bli sjuk av det...
Mer
18 år 6 månader sedan #23640 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet En vidrig stank bl a

Gäst skrev: Saker som jag har dåligt samvete för utlöser ofta mina psykoser. Är det vanligt?


Jag tror att det är jättevanligt. Det är nog därför som många psykotiska människor brukar ha vanföreställningar om att de är djävulen, eller att det är deras fel att de inte räddat världen, eller att det är deras fel att Hiroshimabomben föll. Så tänkte jag i alla fall. Det var mitt fel allt som hände efter Jesus. Fram till Jesustiden fick han bära allas skulder. Men efter honom fram tills idag (tvåtusen år faktiskt) var det jag som fick bära alla synderna. Så såna vanföreställningar beror nog på djupa skuldkänslor och dåligt samvete.

När jag var djupt inne i min psykos så åkte min mamma och jag buss. Och jag (har glömt exakt vad det var) hade inte gjort något som jag skulle göra, allt hängde på mig. Och då så hörde jag genom bussens Men hon sade det aldrig. Det var en hallucination.