En vidrig stank bl a

Mer
18 år 8 månader sedan #21137 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet En vidrig stank bl a

Trolla skrev: En del tankeväckande saker inträffade. Bl a lade jag ett äpple på en plats utomhus. När jag kom tillbaks ca en halvtimme senare hade någon tagit det och lagt dit en banan.

/Lunatic Girl


Men det där med att bananen var där istället för ett äpple, det var ju inte psykotiskt det väl. Det hände ju på riktigt, eller har du hallucinerat bananen? Det är väl ändå konstigt? Jag menar, varför jag reagerar på detta är för att schizofrena människor ofta blir faktiskt utsatta för konstiga saker. Det har jag frågat mig varför. Har någon ett svar?

Teresia
Mer
18 år 8 månader sedan #21153 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet En vidrig stank bl a
Det är inte så vanligt med synhallucinationer vid schizofreni. Jag har läst att vid schizofreni är ofta perceptionen intakt och problemet är att tolkningarna av perceptionen är felaktig. T.ex. man ser mycket riktigt en bil ute på gatan, men tolkningen att CIA sitter i den och övervakar en är felaktig. Jag tycker dock att ovanstående inte stämmer med hörselhallucinationer. Kanske är alla sinnesintryck någorlunda intakta med undantag för hörseln.
Mer
18 år 8 månader sedan #21159 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet En vidrig stank bl a

Admin1 skrev: Det är inte så vanligt med synhallucinationer vid schizofreni. Jag har läst att vid schizofreni är ofta perceptionen intakt och problemet är att tolkningarna av perceptionen är felaktig. T.ex. man ser mycket riktigt en bil ute på gatan, men tolkningen att CIA sitter i den och övervakar en är felaktig. Jag tycker dock att ovanstående inte stämmer med hörselhallucinationer. Kanske är alla sinnesintryck någorlunda intakta med undantag för hörseln.


Jo, men t.ex. det med äpplet och bananen som det stod om i huvudinlägget, det är väl konstigt att det händer, att någon byter ut äpplet för an banan?
Mer
18 år 8 månader sedan #21188 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet En vidrig stank bl a
Teoretiskt är det möjligt att någon kom med en banan i handen och sedan böt till sig ett äpple. Samtidigt så hade ju hon en rejäl psykos, så det kan ju ha varit inbillning också. Omöjligt egentligen att säkert veta vad som var sant här.
Mer
18 år 8 månader sedan #21198 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet En vidrig stank bl a
Okey, visst, det tänkte jag också att Trolla kunde ha inbillat sig detta att hon/han överhuvudtaget satt dit ett äpple från början och sedan när hon/han sett bananen fått för sig att hon/han lagt dit ett äpple innan, eller så kunde det ha varit så att Trolla lagt dit en banan från början men tänkt på äpplen och så....

Men jag har faktiskt upplevt väldigt konstiga saker som jag sedan när jag blev friskare analyserade väldigt mycket, jag analyserade då också, och jag kom fram till att schizofrena råkar faktiskt ofta ut för konstigheter, precis som om det verkligen är någon som spelar dem ett spratt. Jag har hört vissa berätta att de pratat med sina röster som de hör och att de sagt till dem att de ska resa till Indien på en andlig resa t.ex. och då sade den psykotiske att den inte har några pengar, samtidigt så ploppar det ner ett kuvärt med mycket pengar ner i dennes brevlåda så den psykotiske tog dessa pengar och åkte till Indien. Jag menar ju att något konstigt pågår. Jag har tänkt, visst kan jag vara fortfarande sjuk som tänker så men då har jag haft vissa närmasten och vänner som bevis för att något konstigt verkligen hänt när såna saker händer.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Mer
18 år 8 månader sedan #21340 av falkenberg
Svar från falkenberg i ämnet En vidrig stank bl a

Admin1 skrev: Det är inte så vanligt med synhallucinationer vid schizofreni. Jag har läst att vid schizofreni är ofta perceptionen intakt och problemet är att tolkningarna av perceptionen är felaktig. T.ex. man ser mycket riktigt en bil ute på gatan, men tolkningen att CIA sitter i den och övervakar en är felaktig. Jag tycker dock att ovanstående inte stämmer med hörselhallucinationer. Kanske är alla sinnesintryck någorlunda intakta med undantag för hörseln.


Min erfarenhet (som jag fått bekräftad som vanlig av diverse läkare) är just att perceptionen faktiskt blir förvrängd. Jag vet inte exakt hur detta sker, men alla mina sinnen blev drabbade när jag var som svårast sjuk. Jag kunde gå in på ett bageri men bara känna doften av tsunamikatastrofen, mitt ansikte förvandlades till obeskrivligheter i spegeln, rummen blev sexkantiga och skeva och vinklarna anföll mig bakifrån, smaksinnet blev starkt förändrat, mina händer kunde inte avgöra storlek och form på saker, och jag kunde inte själv känna hur min egen kropp var placerad, eller var den slutade. Detta kan tydligen också kallas för dissociationer, men jag förstår inte att det skulle vara en användbar distinktion.