Paranoia och skrämmande röst

Mer
19 år 9 månader sedan #2800 av Admin1
Min egen erfarenhet är att antipsykotika ger väldigt bra effekt mot paranoia, men jag har hört psykiatriker på TV, som påstått att paranoia är svårbehandlad oftast.

En underlig sak är att dopaminliknade ämnen kan framkalla paranoia hos friska personer och då tycker man ju att antipsykotika dvs dopaminblockerare borde ha god effekt mot paranoia. Det hela verkar lite motsägelsefullt.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2811 av Vargen
Hej Admin. Det var samma sak för mig. Då jag fick risperdal var det paranoian och fientligheten som försvann först.
Mer
19 år 9 månader sedan #2817 av Admin1
Hej!

Bra att du upplevde samma sak. Hörselhallucinationerna var envisare för mig. Visserligen minskade de ganska snabbt i ljudstyrka, men de varade längre än de paranoida ideerna. Jag tror att hörselhallucinationer besvärade mig i över 6 månader. Fientlighet märkte jag aldrig av.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3143 av Moonlight
Jag vet att det är svårt att gå på stan och tro att alla glor och snackar om en. Det är inte lätt heller att tänka, låt dom snacka. För mig blev det endast bättre då jag fick zeldox, nu känner jag att jag har ett skydd, att ingen kan genomskåda mig och jag känner inte blickarna och det här i nacken som jag gjorde förr. Det är tack vare medicinen som jag fick hjälp på traven och sen kan man börja intala sig själv för då hjälper det bättre.
Mer
19 år 8 månader sedan #3212 av Paranoid
Hej alla, jag är ny här så jag får väl passa på att säga hej först och främst :rolleyes:

Jag undrar om någon här vet eller tror sig veta om man kan begära att få medicin mot paranoia utskriven? Vem bestämmer/avgör det?
Jag går i psykodynamisk terapi sedan 1 år och jag vet, det är inte speciellt lång tid. MEN jag blir fanimej GALEN på dessa tankar!
Jag orkar inte gå runt och vara spänd och fientlig hela tiden.
Jag är ständigt på min vakt för ev angrepp, är misstänksam mot allt och alla och tål bara inte när folk råkar komma imot mig eller när dom glor. Visst, jag försöker tänka på vad jag lärt mig av terapin, men känns liksom som om det går för långsamt. Mitt liv är begränsat p.g.a detta och så tycker inte jag att NÅGON ska behöva ha det om man inte själv vill det förstås.

Så, min fråga var alltså, kan jag begära av få medicin som lindrar denna envisa och tärande paranoia?
Mer
19 år 8 månader sedan #3214 av Admin1
Välkommen!

Det är bara läkare, som har rätt att skriva ut antipsykotika, som har effekt mot paranoia. Emellertid är det enbart vid svåra psykostillstånd, som man skriver ut antipsykotika. Jag tvivlar på att man gör det vid t.ex. paranoid personlighetsstörning.

Det finns också kognitiv beteendeterapi som har effekt mot paranoia, men effekten är lite långsamt insättande - flera månader. Psykodynamisk terapi har nog ingen bevisad effekt mot paranoia även om den kan vara bra ändå. Så registrerar du dålig effekt mot paranoia nu, så stämmer det nog mot vad man idag vet.

Admin