onda andar?

Mer
13 år 4 månader sedan #357835 av Geta
Svar från Geta i ämnet onda andar?
Salt ska också vara bra....

[size=150:1w19okm6]Tazetterna blommar[/size:1w19okm6]

Så milda: deras doft värker vit
i decemberskymningen.
Som en kniv i handen på ett barn.
Som den ensamma i sjukrummet
när hoppets klocka slår sitt sista slag,
is som brister över hjärtats mörka
vattenspegel.
Hit når inga predikningar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken,
som vet konsten att tiga inför den
som alltid fått hjälpen försent,
försent.

Ylva Eggehorn december 1982 ur Genombrott
Mer
13 år 4 månader sedan #357843 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet onda andar?
Det man välkomnade någon förr, när någon kom till en by, nu talar jag om medeltid, så gick man den främmande till mötes med två gåvor.

Det var salt och bröd! På den tiden var salt mycket värt och faktiskt ännu tidigare så lade de romerska kejsarna beslag på salt gruvorna och all salt produktion och salt är ett villkor för människors överlevnad.

De romerska soldaterna fick sin sold, dvs både soldate (Den som stod i någons sold) och sold är det gamla ordet för salt! jmf salt på engelska i uttalet.

Eftersom salt var en dyrbar vara sålde(!)(också ett saltord) soldaterna salt till lokalbefolkningen som de då kunde byta till sig allt av vad de behövde, ävenså pengar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 4 månader sedan #357844 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet onda andar?
Det förekom på slutet av 1800-talet att ett barn som inte var döpt, kunde skyddas mot ont genom att lägga stål i bädden som barnet låg i, men det är en gammal hednisk tro och det var mycket förbundet med dolda krafter som kristna absolut såg med största skepsis på!

Detta för att skydda barnet med stål, var något oerhört på den tiden...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #357850 av
Svar från i ämnet onda andar?
Jag känner mig inte tagen på allvar när ni börjar tala om vidskepelse. Det jag upplever är inte vidskepelse, därför har era "tips", eller snarare pikar mot mig, ingen relevans.
Mer
13 år 4 månader sedan #357851 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet onda andar?
OK! Om du skall prata modernt och vetenskapligt, så har du psykiatrin och vad de säger som alternativ!

Jag säger om min Sjukdom Schizofreni att jag har Jesus sjukan! Detta för att Jesus höll på att bli omhändertagen av sina släktingar för att de trodde han var från sina sinnen!

Mark:3:20

:tänk Lite av samma problem, eller hur?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #357852 av
Svar från i ämnet onda andar?
Och jag tror de är på riktigt. Vet ni varför? Jo. Så här är det: jag har 160 mg zeldox per dag, och det hjälper inte mot andarna. Jag har dessutom 10 mg abilify. Och ni kan ju kontra med att säga att det kanske är något behandlingsresistent eller något jag bara hittar på, men: jag har haft andra röster, närmare bestämt kommenterande röster, och de försvann av zeldox. Och varför skulle medicinen bara bota vissa röster? Det är väl inte logiskt?