onda andar?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #357808 av
Svar från i ämnet onda andar?
Matterik och Geta, det ni talar om är det enda alternativet mot onda andar eller psykisk sjukdom. Och psykisk sjukdom kan jag nog avskriva. Så ni kanske har rätt. Men eftersom jag de fakto TROR att det finna andar så är det för mig en mycket troligare förklaring, då era förklaringar kräver en tämligen sekulär världsbild, som jag inte delar med er.
Mer
13 år 4 månader sedan #357809 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet onda andar?
Nej, skuggan har alla människor - det är en frisk del av psyket. Jung är spännande att läsa!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #357810 av
Svar från i ämnet onda andar?
Jag kom på att ett fjärde eller tredje, beroende på hur man räknar, alternativ är att jag bara är lat. I så fall gränsar min lathet till negativism, då det faktiskt är så att jag säger nej till nästan allt. Min nuvarande förklaring till detta fenomen är att det är andarna som driver mig till detta, för jag KÄNNER faktiskt en kraft som styr mig till att säga nej, en nästan fysisk kraft som bor i hjärttrakten och ringlar sig upp längs ryggraden och slutligen går in i bakhuvudet(lillhjärnan) där den obetydligt strålar ut i resten av hjärnan. Så fysiskt upplever jag det, och ännu värre blir det när jag upplever "kraften", som inte är någon kraft, som stark: då känns armar och ben bundna...
Mer
13 år 4 månader sedan #357813 av Melun
Svar från Melun i ämnet onda andar?
Ingmar Bergman sa en gång i en intervju att promenader i friska luften håller demonerna borta.
Jag antar att vintern ger oss ganska många demoner....
Mer
13 år 4 månader sedan #357814 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet onda andar?
Vitlök sägs ha samma funktion - fast jag har alltid trott att det rörde sig om förkylningsbaciller...
Mer
13 år 4 månader sedan #357833 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet onda andar?

Isa-Alise skrev: Vitlök sägs ha samma funktion - fast jag har alltid trott att det rörde sig om förkylningsbaciller...


Också min tro...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum