Vilken sort hallucinationer har du upplevt?

Mer
17 år 3 månader sedan #64389 av Evillynn
har haft mer vanföreställningar än hallissar.

Hör konstiga ljud lite då och då som ingen annan verkar höra (som att det knackar på dörren) och bilder som förvrider sig. Annars bara vanföreställningar som att jag har maskar under huden och att de kryper in genom min näsa och mun och lägger ägg, att jag konstant är iakttagen och att folk är ute efter mig.
Mer
17 år 3 månader sedan #64392 av Saari
Hur skiljer man verkliga upplevelser från hallucinationer? Alltså, hur vet man att det man upplever är hallucinationer?
Mer
17 år 3 månader sedan #64402 av Evillynn
jag brukar fråga andra om något verkar skumt. Typ om de hör det skrikande barnet eller om de hör knackningarna.
Mer
17 år 3 månader sedan #64647 av ThinkTank
Jag har haft hörselhallucinationer först och främst, dvs. hört röster. Sen har jag även haft massor av vanföreställningar.
Mer
17 år 3 månader sedan #64652 av stefan
Mina rösttankar gick tidigare hand i hand med mina vanföreställningar. Numera tror jag inte så mycket på det jag hör kanske delvis p.g.a att jag uppfattar rösterna som illusioner, men också för att de inte upplevs som lika ihärdiga och intensiva som tidigare. I vilken utsträckning jag har medicinerna att tacka för detta vet jag inte, men säkert en hel del. Detta i kombination med att min sjukdom tycks gå i rätt riktning har gjort att jag trott allt mår relativt bra.

Har även haft synhallucinationer, men endast i begränsad omfattning. Luktsinnet upplevdes dessutom som periodvis förändrat i det avseendet att vissa lukter upplevdes starkare än annars. Tror dock inte att detta kategoriseras som hallucinationer, men kanske kände jag ibland en lukt som inte hade någon källa...