Vilken sort hallucinationer har du upplevt?

Mer
18 år 6 månader sedan #23975 av Isa-Alise
Psychiatrist Emil Kraepelin was first to make the distinction between what he called dementia praecox and other forms of madness. This classification was later renamed 'schizophrenia' by psychiatrist Eugen Bleuler in 1911 as it became clear Kraepelin's name was not an adequate description of the condition.

The diagnostic approach to schizophrenia has been opposed, most notably by the anti-psychiatry movement, who argue that classifying specific thoughts and behaviors as illness allows social control of people that society finds undesirable but who have committed no crime.

More recently, it has been argued that schizophrenia is just one end of a spectrum of experience and behavior, and everybody in society may have some such experiences in their life. This is known as the 'continuum model of psychosis' or the 'dimensional approach' and is most notably argued for by psychologist Richard Bentall and psychiatrist Jim van Os.

Although no definite causes of schizophrenia have been identified, most researchers and clinicians currently believe that schizophrenia is primarily a disorder of the brain. It is thought that schizophrenia may result from a mixture of genetic disposition (genetic studies using various techniques have shown relatives of people with schizophrenia are more likely to show signs of schizophrenia themselves) and environmental stress (research suggests that stressful life events may precede a schizophrenic episode).
Mer
18 år 6 månader sedan #23976 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet och Bulers 4a
The impact of these forces suggests that psychiatry consider a new set of four As to serve as guidelines for providing treatment, Yager said. These would add to Eugen Bleuler's four As of yesteryear: associations, affect, autism and ambivalence. Yager's four As are affordability, affability, accessibility and accountability.
Mer
18 år 3 månader sedan #31081 av outspädd
Mina vanföreställningar har för ett tag bestått i att mina inälvor har suttit på utsidan. Som att nån har dragit bort allt mitt skin på hla kroppn så att allt hänger utanför. Jag kan känna den tunga blodlukten (vet inte egentligen naturligtvis hur levande inälvor luktar på riktigt).
Detta är otroligt jobbigt och påfrestande, eftersom jag inte kan röra mig av rädsla för att min kropp ska falla ihop och att allt ska hamna på det smutsiga golvet, eller ännu värre: utomhus. Då skulle jag liksom aldrig kunna få bort allt grus och då skulle jag behöva gå omkring med smuts och grus inuti mig :rolleyes:

Jag har också lukthallucinationer, kan känna lukten av brand och bli livrädd att det brinner någonstans utan att det gör det. Kan också känna helt allmänna lukter, till exempel när jag går utomhus och jag känner lukten av en viss sorts tvål, trots att jag själv inte använder den.

Hörselhallisar förekommer också, likaså andra synhallisar
Mer
18 år 3 månader sedan #31092 av nika
Jag måste få fråga. Min mamma har nån form av psykos sen ca 6månader. Hon hade kontakt med en granne som är död hon påstår nu att hon är utsatt för nån form av konspiration, att"dem"går in och styr hennes drömmar läser hennes tankar, visar hemska bilder i hennes huvud, säger att dem ska avrätta henne, "dem" ska även mörda vissa politiker så mamma säger att hon måste ringa rikskrim i stockholm för att stoppa detta. En dag när jag kom dit sa hon att jag inte fick gå därifrån för att jag skulle bli nerskjuten på gården och att polisen var på väg. En dag kom hon springande igenom hallen med jackan över huvudet och hade även solglasögon på sig hon sa att hon inte tålde ljuset, sen sa hon att hon inte kunde prata mer för "dem" tog sån energi av henne. När jag frågar vilka "dem" är säger hon att "dem" inte berättar det, men att det finns både "dem" som är goda och "dem" som är onda. Hon har även konstiga rykningar i hela kroppen och hon påstår att det är "dem" som torterar henne för att hon ska dö.Hon har var på väg att kasta en hel påse med gamla arvsgods för att "dem" hade sagt det.Stängde av elen gjorde hon också först var det för att "dem" hade sagt det sedan sa hon att det var för att hon upplevde det som att hon var elektrisk.Mm mm mm mm mm.Hon har även sagt att dessa personer har allt på film nästan hela hennes liv. När jag frågar något så blir hon nästan raasande på mig
Är det någon som känner igen dessa symtom.
Skillnad på psykos och schitsofren?
Mer
18 år 3 månader sedan #31094 av Geta
nika,
Det du beskriver känner jag igen.
Även om det inte i detalj stämmer med vad
jag upplevt i psykos.
Liknande tema brukar jag ha.
Det är också typiskt att jag slänger saker.
Det är ofta något skrämmande som pågår tror
jag.
Mer
18 år 3 månader sedan #31127 av Fredrik
Jag känner också igen mig ifrån min egen psykos. Jag var lika tokig som din mamma är just nu. Som utomstående och frisk vill man väl ha en logisk förklaring till vilka "dem" är. Men det finns inte, allt finns i hennes huvud bara.