Vilken sort hallucinationer har du upplevt?

Mer
18 år 6 månader sedan #23694 av Isa-Alise
syn hörsel och lukthallisar.
Mer
18 år 6 månader sedan #23695 av Frenia
Röst, syn och lukt.

Människor, svara "fläckar", djur, rutten lukt, en ond kvinnoröst (men som inte hälsat på mig på över 2 månader), barnskratt osv.
Mer
18 år 6 månader sedan #23706 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inga röster

Crilla skrev: Jag har aldrig hört några röster. Frågan är om man ändå kan lida av schizofreni? Däremot så har jag ju nästan slukats av TV apparaten och Internet. Jag har haft synhallucinationer som baserats på massmedia ihop med religion. Extremt obehagliga upplevelser av förföljelse och förtryck.


80 % av de med schizofreni har hallucinationer, så det förekommer schizofreni utan hallucinationer. Hallucinationer är ett av fem symptom som kan förekomma för att få diagnosen schizofreni. Normalt krävs 2 symptom, så det går att ha schizofreni utan hallucinationer helt klart. Vid vissa typer av hallucinationer så räcker de i sig för att få diagnosen schizofreni och då krävs alltså bara ett symptom.
Mer
18 år 6 månader sedan #23833 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Inga röster

Admin1 skrev:

Crilla skrev: Jag har aldrig hört några röster. Frågan är om man ändå kan lida av schizofreni? Däremot så har jag ju nästan slukats av TV apparaten och Internet. Jag har haft synhallucinationer som baserats på massmedia ihop med religion. Extremt obehagliga upplevelser av förföljelse och förtryck.


80 % av de med schizofreni har hallucinationer, så det förekommer schizofreni utan hallucinationer. Hallucinationer är ett av fem symptom som kan förekomma för att få diagnosen schizofreni. Normalt krävs 2 symptom, så det går att ha schizofreni utan hallucinationer helt klart. Vid vissa typer av hallucinationer så räcker de i sig för att få diagnosen schizofreni och då krävs alltså bara ett symptom.

Vad jag har hört så finns det fyra primärsymptom, som delas av alla schizofrena, hur ligger det till egentligen?
Mer
18 år 6 månader sedan #23844 av Crilla
Svar från Crilla i ämnet Svår diagnos
Det verkar vara oerhört svårt för läkarna att ställa diagnos och i mitt fall har det blivit ännu svårare eftersom jag för tillfället känner mig frisk. Men jag har konstant oro och känner mig bekymrad och ringer psykakuten varje kväll. De säger också att jag verkar logisk och klar i huvudet på alla sätt och vis. Det kanske kommer och går i perioder, vad vet jag. Jag har inte läst på riktigt hur scizofreni yttrar sig och alla aspekter på detta. Man får väl se sig själv som nybörjare trots att jag haft vissa symptom i mer än ett års tid.

Fast igår fick jag lite minne av min senaste psykos och reflekterade lite över detta.

Hoppas verkligen att det var en psykos!
Mer
18 år 6 månader sedan #23849 av Geta
Man kan väl inte läsa på och sedan ha de
symtomen.
När schizofreni är på riktigt så räcker det
så bra ändå!