Tankestörning

Mer
19 år 10 månader sedan #2094 av Nicke
Tankestörning skapades av Nicke
Hej!

Ett av de största problemen som jag har upplevt medan jag varit sjuk är att det inte går att tänka ordentligt. Det känns som om något blockerar tankarna och att det inte går att tänka konstruktivt. Min första diagnos innan Schizofrenidiagnosen var "Tankestörning". Det är precis vad jag har problem med. Känner mig ofta helt handikappad på grund av detta och tror att jag skulle behöva behandlas på ett behandlingshem. Jag blir helt förbannad också eftersom jag har varit frisk och nu är sjuk och ingenting fungerar så som jag minns att det har fungerat. Att det är en hjärnsjukdom gör inte saken bättre. Önskar ibland att man kunde öppna skallen och reparera felet, men det går ju inte. Det är jäkligt lurigt med hjärnsjukdomar.
Mer
19 år 10 månader sedan #2104 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Tankestörning
Hej Nicke. Min diagnos innan schizofrenidiagnosen var ospecifierat psykotiskt drag. Jag vet inte om jag haft tankestörningar men kanske något åt det hållet.
Mer
19 år 10 månader sedan #2117 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestörning
Hej!

Tankestörningar är ett ganska komplext problem, men det räknas som ett positivt symptom, som antipsykotika kan ha effekt mot. Tankestörningar tros bero på fel i det limbiska systemet och hjärnans förmåga att ta emot sortera och tolka information och sedan skicka ut ett korrekt svar eller handling på impulsen.

Tankestörningar gör att själva slutresultatet blir fel .t.ex någon ger en något och man kommer sig inte för att säga tack. Någon berättar att en vän dött och personen fnissar. Vid tankestörningar kan det vara svårt att följa med i TV-program med undantag för tecknade filmer och reseskildringar. Det finns också något som kallas för tankestopp dvs det blir helt dött i tänket.

Jag hade själv problem att följa med komplexa TV-program när jag insjuknade. Det blev mest TV-nyheter , CNN och MTV. Jag tränade upp mig under flera års tid genom att läsa, skriva och titta mycket på TV. Det går att träna bort tankestörningar är jag övertygad om men det är en långsam process och man måste vara envis.

Kanske har kognitiv beteendeterapi effekt mot tankestörningar, men det måste jag kolla upp senare. Måste stänga datorn nu för det har börjat åska.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #2118 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Tankestörning
Jag upplever att hjärnan inte fungerar som den ska. Särskilt då jag talar med andra människor. I affärer och liknande. Det du beskrev av tankestörningar passar bra in på mig. Så kanske jag även har tankestörningar.
Mer
19 år 10 månader sedan #2125 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Tankestörning
Jag kan känna att jag "tappar bort mig" ibland, det blir tomt i huvudet och jag följer inte med i vad som händer runt omkring mig. Sen har jag märkt att jag tappar ord och fått sämre ......(tappar ordet)...........(några minuter senare) lokalsinne.
Mer
19 år 10 månader sedan #2145 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestörning
Jag läste i boken "Surviving schizophrenia" att det finns en falang psykiatriker, som hävdar att har man inte tankestörningar, så har man inte schizofreni. Det skulle enligt dem vara ett typiskt symptom.

Admin