Tankestörning

Mer
18 år 10 månader sedan #19278 av Ante
Svar från Ante i ämnet Tankestörning

Tankestörningar gör att själva slutresultatet blir fel .t.ex någon ger en något och man kommer sig inte för att säga tack. Någon berättar att en vän dött och personen fnissar.


Ja det där känner jag igen. En vän ringde från sjukhuset och mådde dåligt, och jag fick anstränga mej för att hålla mej för skratt. Lagom schysst lixom.

Finns det läsning i ämnet "tankestörningar"? Artiklar på nätet?
Mer
18 år 10 månader sedan #19308 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestörning
Jag tycker att allmänt sett är det svårt att hitta bra litteratur om hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar. Kanske forskas det inte så mycket på det.
Jag har hittat ett ställe på Internet som skriver om tankestörningar eller thought disorders.
www.psychejam.com/thought_disorder.htm
Mer
18 år 10 månader sedan #19321 av stefan
Svar från stefan i ämnet Tankestörning
Tack Admin. Äntligen vet jag vad som räknas som tankestörningar.
Mer
18 år 10 månader sedan #19364 av Katt
Svar från Katt i ämnet Tankestörningar
Hade en dispyt med en anhörigs respektive.Hon tyckte att jag pratade för mycket och inte lyssnade på henne. Jag sa att mina problem ibland kan påverka mina tankar och tal. Tex ibland är det tomt finns inga tankar och jag är väldigt tysst. Ibland tvärtom det kommer en massa tankar som från ingenstans ,mitti en tanke kommer en annan osv. Jag sa att det även kan påverka mig när jag pratar, att jag likssom bombarderas av en massa tankar .inte att jag inte bryr mig vad den andra säger el att jag inte lyssnar,Då sa hon faktiskt att det var bra att jag sa det , Så att jag hoppas den biten blir bättre mellan oss. Men jag tycker ju ändå att hon kunde ha tänkt att mitt beteende kunde påverkas av mitt mående.och inte dra för snabba slutsatser.
  • Adie
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27166 av Adie
Svar från Adie i ämnet Tankestörning
Jag har nyligen fått diagnosen tankestörning, jag går oftast omkring och är ganska tom i skallen. Som om det är jobbigt att tänka. Å andra sidan är jag inte handlingsförlamad och kan fly in i att sysselsätta mig med att städa, diska, tvätta och sånt där som måste göras, fast jag egentligen inte orkar. Men jag är så ensam med allt hushållsansvaret, min man lider av total oförmåga att göra ett praktiskt handtag i hemmet, han bryr sig mest om sin karriär och att skaffa sig yttre meriter. På kvällen är jag oftast så trött att jag gråter tills jag somnar och hoppas på att jag ska orka ta i tu med att skaffa mig ett bättre liv i morgon...men jag börjar tro att jag varken vågar eller orkar.
Att tala med min man om saken är som att tala med en vägg...
Jag tror att man kan få tankestörning av att bli allt för mycket ignorerad, det är som att inte finnas.
Mer
18 år 5 månader sedan #27167 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankestörning
Tankestörning kan man få vid schizofreni.
Men det är inte så vanligt att man flyr in i
att städa, tvätta och laga mat.
Det brukar vara tvärtom- att man blir
handlingsförlamad och har svårt med sysslor
i det dagliga livet.
Det ligger väl mer åt manihållet, arbetsnarkomani
eller hyperaktivitet.
Det är inte roligt att bli lämnad ensam och ignorerad
men jag tvivlar på att det är schizofreni du lider av.