Har ni nån gång sett en demon?

Mer
11 år 1 månad sedan #567233 av Geta
Är det inte så att man tror på demoner i kristna kretsar och att man därför ser
extra negtivt på psykisk ohälsa. Då visar man hellre upp något kroppsligt symtom.
Mer
11 år 1 månad sedan #567252 av softice

maria-w skrev: Jag menar att man som kristen kan behöva hjälp av psykiatrin ibland. Precis som att man behöver hjälp av läkare för kroppen. Jag har ofta kännt mig som en dålig människa för att jag har haft psykiska problem. Men det är ju egentligen inte konstigare än att vara sjuk i kroppen.


det var något annat. menar du att man är mer sårbar som kristen? jag undrar också vem som sett dig som en sämre människa på grund av dina problem?
Mer
11 år 1 månad sedan #567258 av Isa-Alise
Mer
11 år 1 månad sedan #567263 av maria-w
Ja Geta, så kan det nog vara ibland.

Nej softice, jag menar inte att man är extra sårbar. Tror tvärtom att det finns forskning som visar att man klarar påfrestningar bättre om man har nån form av tro att livet har en mening på nåt sätt, men det behöver ju inte vara en religiös tro.

Jag hade själv mycket fördomar om psykiatrin och mot medicin därför dröjde jag väldigt länge med att söka hjälp. Jag är van att klara mig själv. Jag tyckte till en början att det var otäckt att inse att jag inte klarar mig utan medicin. Vad händer om den tar slut? Om landet förändras och tillgången till sjukvård förändras? Tänk om jag blir avtrubbad och inte längre är lyhörd för hur barnen mår osv..

I min första församling var exorsismen offentlig. De skrek ofta åt mig och jag blev väldigt skrämd av det. I min nuvarande församling ser själavården på ett helt annat sätt med respekt för den som söker hjälp. Man pratar och ber lugnt och stilla till Gud tillsammans. Jag tror att alla velat hjälpa mig, men jag tänker att mycket av det jag trodde var demoniskt kanske satt i själen.
Mer
11 år 1 månad sedan #567276 av softice
ok, jag förstår. skönt att du hittat en församling som du trivs i.

visst kan tro vara en hjälp, men jag vill inte ta det steget. ibland stjälper religionen också. jag söker mig till annat för att få stöd och mening. utforskar livet här och nu, så gott det går.
Mer
11 år 1 månad sedan #567499 av Admin1
Hur såg demonerna ut som ni såg?