andlig kontakt

Mer
18 år 1 månad sedan #35488 av AmandaS
andlig kontakt skapades av AmandaS
Hur många här har upplevt sig ha kontakt med andevärlden eller Gud under psykoser? Själv tänker jag varje dag på de upplevelser jag hade när jag var sjuk. Jag funderar över om det var det jag upplevde då som var den sanna verkligeheten eller om det är det jag upplever nu, när min kontakt med andevärlden är avskuren (av medicinen) som är verkligt. Jag känner mig helt kluven inför detta och jag vet inte vad jag ska tro och hur jag ska hantera livet. Tänk om alla saker jag såg och hörde fortfarande finns där, det är bara det att jag inte kan uppfatta dem längre, eller värst av allt, tänk om allt bara var en del av min sjukdom och det inte finns någon annan verkligehet än den materiella, här på jorden, den tanken skrämmer mig mest av allt. Finns det någon mer där ute som har liknande erfarenheter?
//amanda s
Mer
18 år 1 månad sedan #35913 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet andlig kontakt
Jag har alltid kontakt med andevärlden, och har alltid haft det. Mediciner är designade så att de klipper av den kontakten, så när man äter mediciner är det som att sätta på sig skygglappar och hörlurar.

Förr i tiden ansåg man att personer som hörde röster var besatta av demoner eller rent av djävulen, den kristna metoden var att all ondska skulle drivas ut, den skulle drivas ut med exorcism eller om personen villigt lät sig besättas, dvs. var en häxa, så skulle vedrbörande plågas till döds på de mest vedervärdiga sätt. Paradoxalt nog, så var den judiska föreställningen rakt motsatt, exempelvis tog kung Salomo hjälp av demoner vid byggandet av sitt tempel enligt legenden.

Hos många andra folk betraktas inte demoner som ondsinta alls, själva ordet "demon" kommer av grekiskans "daimon", och grekerna menade att det var en inre röst som oftast var välvillig, en slags beskyddande ängel. Det fanns även illvilliga demoner, dessa kallades cacodaimon, men hade man god kontakt med sina skyddsandar så behövde man inte oroa sig för sådana.

I afrikansk religion så låter man sig frivilligt besättas av andar, inom voodoo religionen kallas dessa för Lwa. Det finns även en slags "onda" Lwa i voodoon som kallas Djab, som egentligen inte är onda, de är mer vilda eller vildsinta och används eller åkallas av magiker för att utföra svart magi.

Generellt sett skulle man nog kunna säga att schizofrena är personer som halkat in på den mörka sidan av andeplanet, hos exempelvis samerna ansågs ofta en person som gick igenom en psykos i själva verket vara en blivande nåjd, deras motsvarighet av schamaner, och blev då initierad i den schamanska visdomen.

I det så kallade "moderna" samhället, som domineras av den vetenskapliga religionen, anses inte andliga dimensioner existera och alla andliga upplevelser förkunnas därför vara sjukliga. Dock är det inte så, det sjukliga är att inte kunna hantera den andliga dimensionen och då kan man ju fråga sig var den kunskapen tog vägen?
  • /Sofie
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35915 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet andlig kontakt
Det är intressant det du beskriver Amanita. Du är insatt. Det märks. Nog är det så att mediciner skär av och att det moderna samhället har blivit så vetenskapligt att andlighet inte längre finns plats. Samtidigt finns det tecken i tiden på att intresset för andlighet snarare har ökat de sista åren, sedan 90-talet, tror jag.

Själv äter jag mediciner, jag tror på Gud coh Jesus, jag tror på bön. Jag tror inte på att driva ut demoner däremot, inte exorcism, även om det finns kristna som har den tendensen. Det är farligt att måla fan på väggen på det där sättet som man gör till exempel inom pingstkyrkan. Psykiskt mående är inte något som kan botas med sådan exorcism, skrik och skrän och platt fall mot golvet.

Jag tror mest på att söka det andliga i tystnaden och stillheten. Genom meditation, genom att bara vara. Genom att vara en medmänniska. Jag är inte rädd längre för Gud och det andliga. Inte rädd för spöken och andar. Jag hör hur det knäpper och knarrar i golv och i väggar och i hus, men det berör mig inte längre.

AmandaS. Tror att det finns olika lager i verkligheten. Det du upplevde under psykosen kan ha varit ett annat djupare lager, närmre det omedvetna. Du väljer själv om du vill vara där eller i en mera ytlig och materiell verklighet. Det finns andlighet i det materiella också.

/Sofie
  • /Sofie
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35916 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet andlig kontakt
Det är inte så konstigt att andelen människor som är drabbade av psykisk sjukdom är överrepresenterade i olika andliga samfund och sammanhang.

Vad människor söker: helande, mening i tillvaron, världsbild, socialt, mentalt, konstnärligt... ett sammanhang, en del, en helhet, var kommer vi ifrån? vart är vi på väg?

Det är ju också de sjuka som behöver "läkare" och inte de friska.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #35920 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet andlig kontakt
En liknelse för hur det andliga och materiella kan hänga ihop har C G Jung kommit med en gång i tiden:

Vi är som öar som sitter ihop under vattnet. Ovanför vattnet ser man bara isolerade individer, men i vårt undermedvetna kan det ibland ske en kommunikation med något osynligt, som en del kallar andevärlden.

Min fundering blir sedan att när man är psykotiskt är det medvetna och det undermedvetna ihopkopplade, vilket är stökigt. Det undermedvetna sköter sig själv om man stänger förbindelsen med det medvetna genom medicinering.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
18 år 1 månad sedan #35928 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet andlig kontakt
I en förgången tid är jag helt säker på att jag hade varit Schaman!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum