andlig kontakt

Mer
18 år 1 månad sedan #36116 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet andlig kontakt
Ja, Amanita! Människan är skapad med fri vilja, det kan ingen ta ifrån dig!

Ursäkta sedan att jag har synpunkter, och kan säga att jag aldrig faller undan för hot!

Ej heller för/från sexudden!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #36123 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet andlig kontakt
Nissegossen: Självklart! Frihet är förstås att också få tycka som man vill :mrgreen: Angående sexudden, så skall det tydligen varit så att kung David hade en sådan i sitt horoskop, dvs. om man ritar upp aspektlinjer mellan planeterna så bildade det rent naturligt ett hexagram. Den formationen är extremt ovanlig och förekommer kanske ett par gånger varje århundrade.

Om man läser Genesis, så var människan ursprungligen inte fullt fri, människan var fri sånär som på kunskapens frukt. På ormens inrådan tog människan sin egen frihet och blev också straffad för det, liksom ormen blev. Ingen annanstans i bibeln står det att den kristne guden gav människan fri vilja. Det var ormen som gav människan fri vilja när den gav Eva kunskapens frukt, visserligen på gott och ont som det står, men det är vad fri vilja innebär.
Mer
18 år 1 månad sedan #36205 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet andlig kontakt

AmandaS skrev: Hur många här har upplevt sig ha kontakt med andevärlden eller Gud under psykoser? Själv tänker jag varje dag på de upplevelser jag hade när jag var sjuk. Jag funderar över om det var det jag upplevde då som var den sanna verkligeheten eller om det är det jag upplever nu, när min kontakt med andevärlden är avskuren (av medicinen) som är verkligt. Jag känner mig helt kluven inför detta och jag vet inte vad jag ska tro och hur jag ska hantera livet. Tänk om alla saker jag såg och hörde fortfarande finns där, det är bara det att jag inte kan uppfatta dem längre, eller värst av allt, tänk om allt bara var en del av min sjukdom och det inte finns någon annan verkligehet än den materiella, här på jorden, den tanken skrämmer mig mest av allt. Finns det någon mer där ute som har liknande erfarenheter?
//amanda s


Hej Amanda och andra!

Ja, det "andliga temat" verkar vara väldigt vanligt förekommande när folk får psykoser...

Men jag tror inte att man skall förlita sig för mycket på sina psykotiska upplevelser och tänka att det man upplevde var "sanningen". Visst skall man bevara sina upplevelser, men kanske ta dem med en nypa salt...

Jag vill bara säga till dig att det GÅR att ha kontakt med Gud utan att vara psykotisk. Det finns många troende människor som har en stark övertygelse och som kan uppleva Guds närvaro starkt utan at någonsin ha haft en psykos...
Mer
18 år 1 månad sedan #36207 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet andlig kontakt
Jag skulle nog kalla just julafton för en masspsykos. Där intet ont anande småbarn övertalas att tomten faktiskt finns.
Mer
18 år 1 månad sedan #36215 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet andlig kontakt

Annapanna skrev: Men jag tror inte att man skall förlita sig för mycket på sina psykotiska upplevelser och tänka att det man upplevde var "sanningen". Visst skall man bevara sina upplevelser, men kanske ta dem med en nypa salt...

Jag håller med dig, fast jag tycker nog man skall ta precis allting med en nypa salt, både andliga visioner såväl som det mundana vardagslivet. Det finns ännu inte någon som helt och fullt lyckats bevisa att det människor upplever som verklighet faktiskt existerar.

Människor genom historien har alltid varit mytomaner, berättat sägner och sagor, förskönat eller förfulat, vrängt och vridit tills vi kommit till det samhälle vi har idag där ingen längre är medveten om vad som är sanningen. Kanske därför att det egentligen inte finns någon sanning?

Vad är sanning? Sanning är ett mänskligt påfund, ett ord, som syftar till ett faktum, något som tillhör det verkliga. I verkligheten är det dock så, såsom Albert Einstein proklamerade, att "allting är relativt". I ett relativt universum finns inga absoluta sanningar, det kan enbart existera relativa sanningar.

Det som människor talar om när de talar om sanningen är en överenskommelse människor emellan, man har skakat hand och sagt "ja, det här är sanningen, det är vi överens om". När någon för fram sina egna sanningar så ställer den sig därför utanför gemenskapen och bryter med rådande överenskommelse om vad som är sanning, men vad som verkligen är sanningen, den absoluta sanningen om livet, universum och allting, det är det ingen som vet.. eller tja, Douglas Adams kom fram till att svaret var 42, men då fanns viss problematik därför att ingen egentligen hade förstått frågan från början.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36217 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet andlig kontakt
jag tror psykosen är uttryck för något som finns inom en. Kanske förtängda känslor.
Jag har fortfarande andliga upplevelser och det har jag trots att jag äter min medicin. Det ser jag som ett positivt inslag i livet.