Paranoid!

Mer
18 år 2 veckor sedan #38296 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoid!
Frågan är ställd! Varför skulle en människa vara en evighetsvarelse?

Jo, jag anser att min själ är odödlig! Därför att jag tror jag är en Stjärna på Guds himmel. Vad är då en stjärna? Jo, En Sol,Soul,Son, Sun. Själ.

Jesus hade en stjärna på himmelen när han skulle födas. De vise männen;
Var är Judekonungen, vi haver sett hans stjärna på himmelen?

Vi har följt den hit!
Helt rätt! Vi har ju horoskop, det kommer från redan det gamla Babylon. Det går igen in i vår tid! Vi är flyttbara mjed vår ande i själen. Åtminstone jag är en vandringsman i himlarymderna där jag går från kropp till kropp inom ramen för var jag är levande, Dvs där jag fortfarande lever och är på nytt född!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 2 veckor sedan #38309 av stefan
Svar från stefan i ämnet Paranoid!
Jag är lite trög så jag hänger inte riktigt med i alla svängarna i denna tråd, men jag tänkte att jag trots detta skulle orda lite om att vara paranoid m.m. Min själ är fast förankrad i det sunda förnuftet. Det är mitt försvar mot saker som inte följer logikens lagar eller mer korrekt naturens lagar, som ju tyvärr, vilket redan påpekats, inte alltid följer det sunda förnuftet, men detta kan man vanligtvis bortse ifrån. Den här inställningen innebär bl.a. att jag inte kan tro på några av mina "rösttankar" även om dessa ibland under en kortare tid kan medföra en känslomässig reaktion. Känslan går nästan omedelbart över genom att jag ständigt iakttar mina tankar med det sunda förnuftet som filter och jag anser mig inte längre vara paranoid. Det där med att man tror på det sunda förnuftet behöver dock inte betyda att man inte tror på någon gud. Personligen måste jag när jag tror på en högre makt ge en förklaring till hur denna kan existera. Eftersom jag inte tror på uralstring, måste denna gud om den nu existerar att ha uppkommit genom evolutionen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 2 veckor sedan #38328 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Paranoid!

Nissegossen skrev: Frågan är ställd! Varför skulle en människa vara en evighetsvarelse?



Själen Nisse! Är en känsla man har! En intuition om du så vill. Eller som Stefan säger, det sunda förnuftet! Därför skulle man på ett sätt kunna säga, att känslan inom alla människor kommer att förändras men ändock överleva. Vi måste ha känslor för att kunna tänka förnuftigt, innovativt och förmåga att sålla agnarna från betet! Din personlighet överlever i dina gärningar! Därför är Mahatma Gandhi odödlig, trots att han var av en högre "kast! Att påverka är också en odödlig gest! Men att tänka tanken att vi är odödliga, är en annan sak! Eftersom livet är föränderlig, och vi alla har olika uppgifter i denna jordetid! När vår uppgift är slutförd, ja då är vi förbrukade, enligt jordens slit och släng-mentalitet! Nu till Stefans funderingar!




"Min själ är fast förankrad i det sunda förnuftet. Det är mitt försvar mot saker som inte följer logikens lagar eller mer korrekt naturens lagar, som ju tyvärr, vilket redan påpekats, inte alltid följer det sunda förnuftet, men detta kan man vanligtvis bortse ifrån. Den här inställningen innebär bl.a. att jag inte kan tro på några av mina "rösttankar"


Det är inte säkert att det är just dina tankar som är det sunda förnuftet? Det kan vara ngn av dig en närstående person, som kan ge dig en stadga i dina funderingar på vem du är! För min del är jag osäker på vem som är min stadga! Jag blandar ihop korten avsevärt i varje tanke som uppstår, eftersom jag tror jag är en offentlig person(vill inte vara det)så är jag på min vakt mot ngt onormalt som inträktar på mitt område. Inte för att jag är folkskygg, snarare tvärtom, men tyvärr blyg! Det som är onormalt kan man bortse från. Men det är inte så enkelt att avfärda en röst som säger en sak och menar ngt annat. Då tänker man att det är ens skyldighet att ta reda på förutsättningarna! Då blir man ofta ställd, eftersom det man försöker bemöta oftast är ngn man älskar! Sen tror jag att dem är så mycket smartare än en själv. Ibland försöker jag mig på tricks såsom att vara ngt kylig, men det genomskådas oftast av sådana som inte bör genomskåda detta kyliga uppträdande. Det är himla svårt det där, eftersom man inte kan beräkna hos vilka det tar skruv på. Så därför känner jag fortfarande att jag inte törs ge allt på denna forum heller! Eftersom Nisse säger att man inte har integritet mot den som genomskådar en, så kan man ifrågasätta om Guds närvaro är avhängig av evolutionen? Alltså kan man lita på Gud? Mitt svar, är att man inte kan det, eftersom Gud inte bekräftar mina tankar utan det är mina närstående som gör det!


"Åtminstone jag är en vandringsman i himlarymderna där jag går från kropp till kropp inom ramen för var jag är levande, Dvs där jag fortfarande lever och är på nytt född!"


Du vandrar mellan dimensionerna säger du, är du då tillförlitlig? Jag har fått bevis nu i veckan att du inte är det. Först bjöd du en på mat med sin fru, sedan sa denne att en kompis skulle följa med! När denne skulle befoga ett svar på inbjudan, så sa du, att du inte kände denne person och inte längre var intresserad av en kontakt! Förstår att du är en nyfiken person, men du måste förstå att alla har sina gränser för hur man tullar på förtroenden, diskretion har alltid varit en hederssak för mig, bara så du vet! Schizofreni kan aldrig ifrågasättas, men däremot kan ens uppsåt göra det! Så tyvärr(K). :lol:

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 2 veckor sedan #38365 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoid!
Käre Jocke! Jag tror att vi förväxlat varandra! Ta reda på vem jag är så kanske du inser att jag inte är den samme du trodde jag är!

Vi har nog inte fattat rätt vad det gäller varandra, och varandras verkliga identitet. Dvs jag kanske inte är den du tror jag är och jag tror nu att du är någon helt annan än du är!

Men visst kan jag slänga käft med dig (!) så här över viska.se!

Tag tillbaka det du har sagt till din vän och visa eventuellt denne en utskrift av denna sida!
Därför att du inte på grund av misstag förlorar en vän! Absolut inte på grund av vad jag skrivit! Det har aldrig varit min mening att utge mig för någon annan än vad jag är!

Jag är ju bara Nissen med tomtar på loftet!


Kan bara säga, att jag inte har besvarat ett enda samtal, där någon skulle ha kontaktat mig överhuvudtaget!

Vill du verkligen ha en sammanfattning om vem som har kontaktat mig per telefon! I så fall vill jag gå in på comhem och be om en telefonlista på vilka som kontaktat mig den här veckan!

Kan lova dig att jag aldrig skulle ta tillbaka ett förslag om någon skulle vilja dela måltid med mig!

Betraktar det som snudd på oförskämdhet att påstå att ingen var välkommen till mitt bord och äta måltid med mig!

Nissegossen! :fiol

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 2 veckor sedan #38373 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoid!
Stefan! Det sunda förnuftet kommer du alltid att ha! Jag har jag inget jag inom mig själv utom det högt uttalade. Inom mig själv har jag inget eget uttalat jag utan det är de som jag korresponderar med i tanken som är "mina" jag.

Det du kallar förnuftet har jag skrivit om någon gång för länge sedam.Jag kallar det för självet. (Själ vet)

Skickar härmed den texten!

Den jag löse

Ingen vet hur djupt vi drack vår bitterljuva kalk. Ingen vet hur djup vår ångest var. Ingen utom de som ser i det fördolda, in i vårt innersta väsen, in i vår själ och vårt nakna intellekt. Den som inte känt vår dödsångest lukt på tre meters håll, har inte levt som oss – på våra villkor. Att inte ha en vrå av vårt medvetande skyddat för sig själv, utan varje tanke som manifesteras i hjärnan analyseras av andra som också finns där, men som inte är utav vårt eget ego, där jaget är förkrympt till en liten del av det som jag kallar självet.
Det är såsom Kung David uttrycker: ”Att om jag är i öknen så finns Du där och är jag långt ute bland öarna så är Du också där”. Bara det att det den som David talar om är Gud, medan vi har helt andra krafter att göra med, vi är dom utstötta vi borde skrika ”oren”, ”oren” såsom de spetälska förr måste skrika för att varna de friska. Vår ångest över att göra fel, att hela tiden, både i ord och bilder, försvara både oss själva och andra kära för dom vakna mardrömmar som kommer till oss var vi än är, vi kan inte fly, det är en tortyr som saknar motstycke.

Jag vet bara en som kunde förstå allt, men han sände svärd till jorden. När man känner sig övergiven och inte ens kan sända en enkel bön om hur man har det till där han är, för man är fullt upptagen med att försvara sig själv, ända tills man inom sig själv till slut måste ge upp, och följa den fruktansvärda malströmmen som ens intellekt inte till slut förmår att hålla stången utan man kollapsar och man faktiskt drunknar av för mycket information till hjärnan.
Det är som att försöka rida in ”the red bronco”, när man aldrig suttit i en sadel och ens liv beror på att för att överleva måste hålla sig kvar tills det lugnar ner sig, och man kan stiga ner från stigbyglarna med livet i behåll
Att ha en psykos kan ingen föreställa sig som inte har haft en. Jag kan bara blekt tala om det.
Ni kanske har haft en mardröm om natten och vaknar svettiga och med djup ångest, med hjärtklappningar och inser att det bara var en dröm. Tänk på, att en som har en psykos har sådana mardrömmar även i vaket tillstånd, som gör livet många gånger outhärdligt, men ändå måste fortsätta för förr eller senare avklingar det. Man lär sig leva med sin ångest.
Du får aldrig ge upp livet, den ljusa sidan finns där också. Du ser glittret i barnens ögon, där ser du livet, det kan vara sällsynt hos vuxna, det där stjärneljuset som de har som har livet i själen i behåll. Lev och krama varandra, man måste ibland vara nära och inte bry sig om att ibland bli bortstött och sårad utan fast mer kanske låta det vila och sedan försöka igen. Kom också ihåg att Gud vill ingen människas död och också att Gud är allestädes närvarande. Därmed finns Gud i helvetet också, konstigt nog.

Abba, kom gör min ande ren.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 2 veckor sedan #38382 av sisu44
Svar från sisu44 i ämnet Paranoid!
Jag tror att jag har avlysnats och övervakats det fins så många nyfikna som inte har något annnat för sig en o lägga näsan i blöt.Men det värsta är vilka fantasier som kan komma fram när experter sitter och annalyserar det man säger. Kommer ni inte i håg när Palme blev skjuten. Då någon fick för sig att när några kurder prata om ett bröllop så skulle det vara ett planerat mord.Det kallar jag kärlek.I andra länder så är det rena scionsensfiktion att man kan få reda på det mesta om man slår in någons person nr.Vi har sakta men säkert blivit mer övervakade en något annat land i värden.Ta bara det här med väg tullarna.Dom ser när du åker till jobbet vad du får i lön hur mycke du handlar. Det räcker inte att vi har dom högsta skatterna. Vi blir bestulna vår frihet.Har du inget leg så kan dom låsa in dig på 6 tim för identifering. Medja o makten jobbar i hop. Varför blev det inte mer prottester när pentionförsäkringarna helt plöttsligt blev skatte pliktiga. Samma sak när svångrems politiken härja då det kom ut en exstra bilaga med tiningen. Om hur du skulle kunna spara in på allt möjligt skit. Nej ut och prottestera på första MAJ när ni nu får chansen. Alla har lika stort värde i en Demokrati...sisu44