Hur förhåller ni er till er sjukdom?

Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1083664 av Kloppe
Anser inte att jag har sjukdom. Endast psykisk ohälsa. Ibland mår man o.k., andra gånger är det värre.
Är bara glad att jag fått åtminstone halv förtidspension. Alla har det inte så bra...

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Kloppe.
Mer
5 år 7 månader sedan #1083666 av Geta
Förstår att jag har glapp i hjärnan. Därför klarar jag sällan att umgås med andra människor. De tycker att jag är konstig.
Mer
5 år 7 månader sedan #1083668 av memphis
känner så jag med. jag var jättesocial innan jag fick psykosen. nu är det som att jag inte riktigt vet hur man gör längre. ett glapp, en lucka, där det sociala brukade vara.
Mer
5 år 7 månader sedan #1083676 av Amandara
Jag har passerat stadiet av kaos och fallande i mörker....jag har stabiliserats av bra mediciner, bra relationer och fysisk aktivitet. Jag famlar inte längre i blindo och bristande sjukdomsinsikt....jag kan rätt mycket och har erfarenheter jag använder mig av för att hantera mitt mående på bästa sätt jag kan. Jag överraskas inte av nya främmande symtom utan har varit med om det mesta....denna erfarenhets och kunskapsbank hjälper mig att hantera sjukdomen när den dyker upp.... Jag ÄR inte längre min sjukdom....har inte sjukdomsidentitet vilket jag hade ett tag. Möten med andra i liknande situation och respektfullt, klokt, empatiskt och kamratligt bemötande och utbyte har hjälpt mig att resa mig och gå med rak rygg. Jag facear dock inte alla situationer än....klassåterträffen med massa lyckade människor som lever de liv jag skulle vilja leva pallar jag inte....fet, misslyckad, meningslös, utsiktslöst i det sammanhanget. Men jag har ett bra liv, behöver inte utsätta mig för klassåterträff även om nästan hela bunten är bra människor. Men palla....mitt misslyckande blir så tydligt i det ljuset.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1083696 av rymd
Jag skäms lite att jag är sjuk och har schizofrenidiagnos, inget jag berättar med stolthet tyvärr

Vill gärna vända på det, att vi ska vara stolta och ta plats, vi finns
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan #1083791 av Vierja
Det borde du, finns så många bra citat om att man är människa o man ska ha sin plats. Från "Vi är mer än statistik, mer än ett nummer, mer än ett hudfärg, mer än en tanke, mer än en handling" Du är den du ser dig som, om det räcker för dig, får ingen annan säga att det inte gör.