Vanföreställningar

Mer
4 år 3 månader sedan #1218352 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställningar
Hebefreni är väl en ungdomsform av schizofreni. Var du väldigt ung, när du insjuknade?
Mer
4 år 3 månader sedan #1218353 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Vanföreställningar
Det är lite blandat, för jag fick min diagnos när jag var 21 år men redan som 16 åring hamnade jag på BUPP och redan som liten kunde jag säga att jag sett nått som ingen sett. Och som 11 åring insåg jag att något inte var rätt med mej. Men det är nog bara läkaren som kan svara på den frågan.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218402 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanföreställningar
Rrusheflower,
Hur gick det för dig i skolan? Hur långt kom du med din utbildning?
Mer
4 år 3 månader sedan #1218423 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vanföreställningar
Jag hade en fullt utvecklad psykos som 14-åring. Min mamma var med mig till läkaren och påstod att jag var "ledsen". Jag sade inte någonting, det jag hade inom mig fick ingen någonsin få veta. Ingen åtgärd gjordes, men allt klingade av på ett halvår ungefär. Det var månader i helvetet.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218425 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Vanföreställningar
Admin1, jag tror jag har sagt det innan men jag kan säga det igen. Jag hade medel betyg i grundskolan förutom i högstadiet då jag hade vg och mvg i allt utom tre ämnen. Sen när jag valde en för svår gymnasielinje så hoppade jag av och hamnade på bupp. Sen gick jag handels (den lättaste linjen) och sen hoppade jag av efter tvåan. Sen läste jag upp mina betyg ett år på folkhögskola och bestämde mej att läsa på högskola förskollärarutbildningen bara för att bevisa att jag klarat gymnasiet. Och där klarade hela klassen den första månaden men sen fick jag 0 poäng på hemtentamen och valde att hoppa av efter en termin då jag inte ville ha csn skuld och inget jobb sen. Kändes som att jag fick jättehög csn skuld. I gymnasiet var jag ihop med en kille i ett år som våldtog mej.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218429 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vanföreställningar

Geta skrev: Hebefreni är väl en ungdomsform av schizofreni. Var du väldigt ung, när du insjuknade?


I vissa böcker står det att hebefreni har en god prognos, i andra att det har en dålig. Det är likadant med ett insjuknande hos lite äldre. Min egen erfarenhet är att det har en väldigt dålig prognos.