Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119739 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Harrypotter okay. Då är det tydligen bara en gåva som vissa har. Jag trodde man kunde träna upp förmågan.

Nej hon har aldrig pratat med någon rösthörare. Som läget är nu tror jag bara att hon skulle bli skrämd eftersom hon bara hör så destruktiva röster som vill henne illa. Hon vill inte ens prata med mig, läkaren eller psykologen om dem. Det skrämmer henne så oerhört men hon har lite mer vilja att prata om dem nu, än tidigare. Hennes läkare har tidigare rekommenderat henne att gå en rösthörarkurs men det ville hon inte då.

Trots att hon läser så mycket böcker vill hon inte läsa någon bok om rösthörare. Det kan förhoppningsvis ändras framöver. Har du någon att föreslå?

Ja, absolut stödjer jag henne så mycket jag bara kan men jag känner mig väldigt maktlös när hon har det så svårt med dem.

Harrypotter vad gulligt av dig att du erbjuder dig. Jag tror inte att det är riktigt läge för det just för tillfället. Jag tror bara hon skulle bli skrämd men jag ska upplysa henne att jag "pratat" med dig. Får se vad jag får för reaktion av henne.

Tack för att du finns. Blir så glad att höra att du kan hantera dem bra. :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119744 av harrypotter
Svar från harrypotter i ämnet Rösthörarutbildning
Hoppfull, vet hon att andra rösthörare finns? När jag var liten hade jag ingen aning och hade tur att komma i kontakt med äldre rösthörare som lärde mig massor. Djupt tacksam för dem. De lärde mig mer än som går att förklara med några ord. Säg till din dotter att det finns rösthörargrupper.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by harrypotter.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119746 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Harrypotter, det tror jag att hon vet. Hon har ju inte velat tala om sina röster så det är svårt att veta hur mycket hon egentligen känner till. Japp, jag ska säga till henne att det finns rösthörargrupper. Precis som du skrev har hon hittills slagit bakut när rösterna kommer på tal.

Vad härligt att du kom i kontakt med äldre rösthörare som tillförde dig mycket gott. Det är jag också tacksam för att du gjort. :hjärta

Vierja, tack för att du delar med dig. :hjärta Det håller jag med dig om. Det har jag sagt till henne att det inte är några riktiga röster utan att de kommer från henne själv. Hon har aldrig riktigt velat lyssna på det örat. Det finns ju olika tester om hur man ska hantera sina röster. En del säger att man ska ignorera dem och andra att man ska acceptera dem. Den sista tiden har jag mer börjat tro att man ska acceptera dem, trots allt.

Jag förstår hur du menar att rösterna är ofarliga men hennes röster uppmanar henne till att göra sig själv illa genom att hon ex. ska ta livet av sig. Sådana röster är inte ofarliga enligt mig eftersom hon gjort tolv allvarliga självmordsförsök som rösterna sagt åt henne att göra. Det är fruktansvärt plågsamt för henne och hon har inte kunnat gå emot dem eller hantera det bra. Visst är det viktigt att få utlopp för sina känslor i rimliga proportioner.

Min dotter har aldrig ångest förutom när hon hör rösterna. Jag förstår att det blir värre när du har ångest. Jag tror också att det bästa är att låta rösterna komma och gå men hon klarar inte det. De upptar henne fullständigt. Det verkar som alla måste finna sin egen strategi för att hantera dem.

Visst hjälper det att läsa om hur ni andra hanterar det, även för mig. Jag förmedlar till henne när det känns lägligt.

Tack :hjärta

Fantasio, tack. :hjärta Jag tror också det är bra att de pressar på henne mer om rösterna så trycket släpper och hon vågar tala om det mer. Jag har föreslagit till hennes läkare om TMS eftersom de säger att de inte kan medicinera henne mer nu. Han lät positiv och skulle undersöka det närmare. Det är möjligt att hon blivit resistent mot psykosmedicinerna, vad vet jag.

Ni här på Viska har varit ett enormt stöd för mig nu. Det är jag så tacksam för.

www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/septem...ter-vid-schizofreni/

Harrypotter ja jag vet att de i alla fall haft det tidigare på Stockholms Psykiatri södra. Jag ska undersöka det mer.

Sov gott :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119841 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rösthörarutbildning
Stress och ångest kan trigga röster, men också om det är tyst och inaktivitet. Försök undvika tystnad och inaktivitet. Om rösterna ger ångest blir det säkert bara värre. Därför bra om hon kunde få bensodiazepin mot ångest som rösterna framkallar. ger snabb effekt. Du kanske skulle be henne testa en mindfullnessapp för att minska stressen hon utsätts för.

Om hon tror att rösterna är verkliga kan hon via ljudinspelaren i sin smartphone försöka spela in rösterna och det går ju inte eftersom de inte hörs. I Kanada har man utvecklat en schizofreniapp med den funktionen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119847 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Admin1 tack. Det är både hon och jag medveten om och jag håller med dig. Hon ska försöka aktivera sig mer bl a med något som heter steg för steg. Sedan har hon läkare- och psykologbesök en gång i veckan. Hon orkar inte så mycket mer för rösterna tar så mycket energi av henne. Vissa dagar sover hon bara för att undvika rösterna eller blir helt enkelt blir utmattad av dem.

Hon har testat meditation och Mindfullness men det verkar svårt för henne att ta det riktigt till sig, tycker jag. Hon är så fokuserad vid rösten. Jag håller med dig och ska försöka få henne att göra det igen. Ja, ljudinspelning låter bra om hon nu vill ta det till sig. Själv fick jag lite nya tankar igår av Harrypotter. Rösterna existerar verkligt i hennes huvud och hon är övertygad om att det är sant det hon hör. De är ju destruktiva så därför är det farligt om hon inte kan hantera det här bättre. Enligt Harrypotter finns det rösthörare och det kan nog ligga mycket i det. Ska försöka se till att hon får gå en rösthörarutbildning när hon är mogen för det.

Ja, rösterna ger henne svår ångest men jag tror inte läkaren vill ge henne bensodiazepiner. De är ju vanebildande och då kommer hon in i en karusell som kan vara svår att bryta. Hon får värkmedicin (morfinliknande) nu mot smärta och värk men de är väldigt restriktiva att ge henne det.

Tack för att Du finns. Du gör ett väldigt bra arbete här på Viska har jag läst och sett. Är du ensam som administratör? Jag hoppas att du har några medhjälpare så du inte sliter ut dig. Ibland blir mina inlägg bara snabbsvar så jag kan inte post ex någon emoji. kan jag styra det själv eller är det du som gör det?
Mer
5 år 3 månader sedan #1120058 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rösthörarutbildning
Jag sköter sajten ensam i stort sett utom att Moderator1 finns och att Geta och Jocke skriver i nyhetsbrevet. Har gjort så i 15 år.

Din dotter skulle försöka spela Tetris när rösterna kommer för det har minskat PTSD symptom. Man tror det verkar via synkoncentrationen som krävs för spelet. Mina röster försvann när jag tittade på en tavla. Vid röster så kan koncentrationen vara riktad inåt, medan de som inte har röster har koncentrationen utåt. Om hon spelar Tetris så koncentrerar hon sig utåt.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsnyh...elet-tetris-vid-ptsd