Rösthörarutbildning

Mer
5 år 3 månader sedan #1119590 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Geta, jo jag har gått på anhörighetsutbildning och även deltagit i grupper för anhöriga.

Visst är det bra om anhöriga kan ändra sitt mönster. Det svåra är hur man ska bemöta hennes röster. Hon är ju väldigt ovillig att tala om dem både med mig och professionell personal som läkare eller psykolog. Det finns ju även olika tester på hur hon ska bemöta rösterna. Tidigare har jag själv varit mycket inne på att hon ska ignorera dem och talat om för henne att det är inga verkliga röster. Hon har inte varit mottaglig för det utan är övertygad om att det är verkliga röster som det givetvis är för henne.

Numera är jag mer inne på att hon ska acceptera dem. Skriva ned eller prata om rösterna istället. Hon har svårt för båda alternativen eftersom de är så uppmanande att hon ska göra destruktiva handlingar och skrämmande för henne. Hon blir fullständigt fixerad på vad de säger. Sist nu när hon hoppade från min balkong när jag duschade hade rösterna sagt att nu har du bara tre minuter på dig att hoppa och dö, Nu har du bara två minuter på dig att dö. nu är det bara en minut kvar så nu måste du hoppa. Det gjorde hon men tack och lov överlevde hon hoppet från 4 1/2 våningar ned i buskarna.

Som mamma känner jag mig oerhört maktlös och läkarna känner säkert att det är ett misslyckande att de inte lyckas medicinera henne bättre. Det är inte en lätt problematik. :väggen

Tack Geta :hjärta
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119605 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rösthörarutbildning

Hoppfull
Nissegossen, tack. Ja jag ska ringa dit och höra. De har åtminstone haft rösthörarkurser kontinuerligt hos Stockholm Psykiatri Södra.

Vad bra att du kan hantera dina röster. Det låter lovande.


Som Admin sagt att sjukdomen avklingar när man blir äldre och faran är störst de första 5-6 åren, man lär sig själv en strategi för att hantera rösterna och visserligen har jag kvar symptom på min sjukdom Vid omvandlingen och sektoriseringen 1980 fick jag byta klinik och därmed ett möte hos överläkare och han sade du skall få en annan medicin och vi kan droga ned dig så att du går som en zombie men det är inte önskvärt, vi skall ta ned dosen så du har kvar ditt intellekt men att du kvar något av din sjukdom(rösterna)( förövrigt trivdes vi bra med varandra på sitt läkarrum så rökte han pipa, jag förstod snabbt att mina cigarretter ville han inte ha. Jag köpte cigariller i kaféet på området dem och de ville han ha och en timme, nej nej det räckte inte han var som en äldre mentor)
Jag gör så än idag minsta effektiva dos, läkaren jag frågade hur tar läkare livet av sig? Grovpistol sade han jag sade du är nära pensionen? Ja, det är väl dags för licensen

Jag har samma medicin än idag, injektioner med Trilafon.

Jag själv har fått förfrågan om att jag kan få tabletter istället, men har kvar injektioner på egen begäran och sist jag låg inne för psykos var årsskiftet 1986-1987
Tänker aldrig lägga in mig igen, folk dör på sjukhus

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119674 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
Nissegossen, skönt att du hållit dig ute från sjukhuset och psykosen så länge Ja, på sjukhus dör man. Jo det handlar nog i hög grad att kunna hantera sina röster men hon blir så skrämd så hon kan inte tänka klart. Det är bra om hon kan börja tala om dem i alla fall. Det har hon inte velat gjort tidigare.

Min dotter är inte heller neddrogad som en zombie men ibland önskar jag att hon var det så hon slapp rösterna. hon har ett skarpt intellekt och är en riktig bokmal. Hon älskar att läsa böcker.

Trilafon har jag hört talas om tidigare. Det är väl en gammal medicin
Mer
5 år 3 månader sedan #1119675 av memphis
Svar från memphis i ämnet Rösthörarutbildning
Det kanske skulle vara bra för din dotter att bli medlem på Viska?
Mer
5 år 3 månader sedan #1119676 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rösthörarutbildning
Det är många med schizofreni som inte kan läsa böcker.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119686 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Rösthörarutbildning
memphis det tror jag med. Hon är ju lite rädd för forum p g a hennes röster men jag har föreslagit det så jag hoppas att hon nappar. Hon har inte ens Facebook idag.