Ska trycka bok hos Vulkan eller BoD, vilket är bäst?

Mer
9 år 2 månader sedan #724421 av Sanna85
Hej allihop!

Jag har bestämt att jag ska trycka en av mina böcker, dock ej ge ut denna. Vet att någon här skulle ge ut sin bok på Vulkan, så tänkte att jag kanske kunde få tips om vilket förlag/tryckeri som är bäst. Valet står mellan BoD (Books on demand) och Vulkan, men det lutar åt BoD, då de har ett verktyg på sin sida där man kan utforma sitt omslag själv, gratis. Det har inte Vulkan, utan där får man betala om man behöver hjälp med att utforma omslaget. Att utforma det själv utan något verktyg är svårt om man inte har grafiska kunskaper. Dessutom är BoD billigare, de tar till exempel 300 kr för att trycka en bok på ca 500 sidor, medan Vulkan tar drygt 500 kr. Men frågan är, är de bättre? Hur blir resultatet? Om någon här har tryckt en bok hos BoD eller Vulkan, blev du nöjd med den? Till exempel med bildkvalitet på omslaget, på eventuella bilder i boken och inlagans utseende.
Mer
9 år 2 månader sedan #724423 av Geta
Varför ska du inte ge ut den?
Mer
9 år 2 månader sedan #724426 av Inwatto
Jag tryckte mitt försök till bok i 2 ex på Vulkan. Gjorde inget omslag utan det fick vara vitt, med svart titeltext och författarnamn. Blev inte nöjd. Snålade lite genom att ha lite längre textrader i inlagan och då blev boken på färre sidor (=billigare). Dock blev den svårläst då en del text nästan hamnar i vecket. Har inte provat BoD.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 2 månader sedan #724429 av Sanna85
Därför att världen som berättelsen utspelar sig i är hämtad från en film. Jag tyckte så mycket om den världen, och magin, så jag ville skriva om den. Handlingen, karaktärerna och allt annat är givetvis mitt eget, det är bara själva världen det utspelar sig i som jag har tagit från filmen. Men det är ingen idé att försöka ge ut en bok som man inte har hittat på själva världen själv. Det blir ju inte helt ens egen idé. Men det struntade jag i för jag ville så gärna skriva om det världen. Jag gillar att vara där :) Har en egen värld också som jag har skrivit ca 100 sidor om, får väl se om det kan bli något av den.
Mer
9 år 2 månader sedan #724441 av Sanna85

Inwatto skrev: Jag tryckte mitt försök till bok i 2 ex på Vulkan. Gjorde inget omslag utan det fick vara vitt, med svart titeltext och författarnamn. Blev inte nöjd. Snålade lite genom att ha lite längre textrader i inlagan och då blev boken på färre sidor (=billigare). Dock blev den svårläst då en del text nästan hamnar i vecket. Har inte provat BoD.


Så du behövde alltså inte betala något för hjälp med omslaget, utan de gjorde det vitt åt dig gratis? Jag kan dock inte tänka mig att inte ha någon bild på omslaget. Det passar inte för en fantasybok. Jag är faktiskt lite rädd att det ska bli så på min också, att texten hamnar för nära vecket. De har word-mallar för inlagan på BoD, och på dem ser det ut som det är väldigt liten marginal när man klistrar in texten, bara 1,8 cm. Räcker verkligen det? Hur stor var marginalen på din? Man kan göra sin egen pappersstorlek och allt i word och välja marginalen själv, men jag är rädd att det ska bli något fel då så det blir problem när de ska trycka den.

Det finns ju bredare format på pappret hos BoD och då blir det längre textrader och därmed billigare, utan att det påverkar marginalen. Men det formatet tycker jag ser för brett ut. De flesta böcker (fantasy) är 15,5 breda men den är 17. Fast om man har många sidor får man ju plats med mer i den. Man får inte ha mer än 700 sidor.
Mer
9 år 2 månader sedan #724442 av Isa-Alise
Kolla om nått förlag trycker den åt dig. Jag tycker det är lite knepigt att trycka så det kostar en själv pengar. Jag har nu 9 böcker och 3 bok kapitel tryckta, men det har inte kostat mig något mer än tiden att skriva dem, och på några får jag nu lite pengar (bok kapitlen).